Coronaproof afbouwen heeft zo zijn dingetjes. Naast hard werken geen terrasjes in het Dordtse centrum voor Philippe en Lesley, ook geen champagne tegen de boeiing. In de aanloop naar de proefvaart van het mts Santos is de vraag ‘met of zonder familie’ een afweging… Een klein gezelschap wordt uitgenodigd. Papa Sels – eens aan het roer van de Lisieux – stond bovenaan de lijst.
Dan is het donderdag 10 september, half zes richting Willemstad, het Vuile Gat ligt er als een spiegel bij… Snelheid, functie en manoeuvre bewijzen dat wat bij RensenDriessen Shipbuilding en Dolderman uit de kraamkamer komt, kwaliteit heeft. Lesley had haar vader sinds 29 februari wegens de lockdown niet meer ontmoet. Emoties dus, ofwel een proefvaart die hen zal bijblijven!
Laswerk als een potloodstreep
De bouw van het casco is verzorgd door RensenDriessen Shipbuilding op de S.C. Servernav S.A. Shipyard in Turnu Severin (Romenië) en het schip is turnkey in Dordrecht opgeleverd. Dat deze werf zich onderscheidt in hoogwaardige scheepsbouw, wordt duidelijk in die paar stappen over de loopplank. De gave strakke huid zonder zicht op spanten en het laswerk als een potloodstreep overtuigen onmiddellijk. Voeg daar het gerenommeerde model en functie aan toe en je hebt een schip waarvan je maritieme hart sneller klopt.
Natuurlijk draagt de afbouwkwaliteit van Dolderman en onderaannemers hieraan bij, evenals de leidingstraat met de gave precisie van RuGoTech Pijpleidingen. Ook de Kampers-stuurhut is een aluminium kunstwerk op kolom. Mts Santos kan in de negen tanks 3.159 ton vervoeren. De Caterpillar 3512C is goed voor een vermogen tot 1.835 pk.
Fier
De Binnenvaartkrant heeft om tien uur een interview met de opdrachtgevers Van Leemput-Sels in de stuurhut. “Goedemorgen, je moet het met mij doen”, zegt Lesley. “Philippe is druk met de EBIS-check.” Jens assisteert zijn moeder met voor zijn elf jaar verrassend veel info over de Santos.
“Onze Yannick (18) loopt zich warm en komt over enkele maanden aan boord. Als hulp voor ‘de laatste loodjes’ is schoonbroer Peter, rechterhand van Philippe en ook nog kapitein op de Santorini met zijn zoon Ruben, aan boord. Wij zijn fier op hun onmisbare inzet.”
Als we vragen of ze trots is op het schip, is er even bescheiden twijfel of de krant dat wel moet weten, maar allez: ”In 1999 begon Philippe met de 80 meter grote Osiris. Dat was geen beauty. We hebben samen gevaren en veel uren gemaakt, schepen gebouwd en weer verkocht. Nu varen mts Santorini, Santiago en deze Santos – het tweelingzusje van de Santiago die in mei in de vaart is gekomen – onder onze vlag. Ja, wij zijn trots en dankbaar.”
Braziliaanse havenstad
Na een rondje Santos en kijk op het interieur gerealiseerd door Hoogendoorn vinden we dat geen wonder. De stuurhut zet al meteen de toon door een in roomwit hoogglans gespoten – van het front losstaande – lessenaar, waarin de zwarte accenten van de navigatieapparatuur een ‘lounge-impressie’ geven.
Lesley koos in de woning voor pasteltinten met als basis aardkleur. Dat geeft rust en is sfeervol. Badkamer en keuken hebben de glamour uit een woonmagazine.
“Ieder heeft hier zijn plek. Zelf varen we niet meer mee, niettemin moet de bemanning over een comfortabele luxe beschikken en zich vooral thuis voelen!”
Lesley heeft wel iets met havenstad Santos in het verre Brazilië, beroemd ook om de koffie die nogal eens op haar boodschappenlijstje voorkomt. Ze vindt het een stoere naam, die ook nog eens begint met een ‘s’, evenals hun andere schepen.
Voordat we van boord gaan, kijken we nog even in de machinekamer. Hier is de Caterpillar geen verrassing, net zo min als de fraaie afwerking van de installaties: EMS elektrotechniek heeft daarvoor gezorgd. Het maakt ons beeld compleet: een schitterende tanker waarmee de crew op pad gaat met de vlag van RTR Barging/Burando Barging in top.
Voor we aan de wal stappen, zegt Philippe: “Bedank in het artikel de Artco-schilders voor hun vakwerk… en iedereen die aan de Santos heeft meegewerkt.” Zullen we doen, goede vaart!
Burando
Door diversiteit in de Burando Group middels scheepvaart, afvalolie-inzameling, afvalgasbehandeling, op- en overslag van mineralen, boord-boord-activiteiten van bulkproducten en stikstoflevering als kernactiviteiten, is Burando sinds 1997 een topspeler in de branche. FTS Hofftrans is als onderdeel een efficiënt modern olietransportbedrijf dat flexibel en stipt zijn klanten in zeehavens bedient.