Ruim 3.400 ton kan het nieuwe koppelverband Grace I-II per keer vervoeren. Het vaartuig, eigendom van Grace Shipping uit Dordrecht, is gebouwd voor het vervoer van kolen tussen Amsterdam/Rotterdam en Schmehausen. Daarheen kan het per reis 2.950 ton meenemen op 2,50 meter diepgang.
De proefvaart was op 4 september. Daarna volgde een ‘proefreis’ naar Schmehausen, waarna de Grace I-II weer even terugkeerde naar Werkendam voor de laatste puntjes op de i.
Daar is het koppelverband namelijk ook afgebouwd. Concordia Damen leverde het schip en de duwbak aan Grace Shipping. De afbouw werd uitgevoerd door CCM3 (schip) en Oonincx Scheepsonderhoud (duwbak).
Identiek
De casco’s liet Concordia Damen in China bouwen. Nog twee, want er komt voor dezelfde opdrachtgever een identiek koppelverband in de vaart: Elegance I-II. Dat wordt momenteel afgebouwd en wordt eigendom van Elegance Shipping. Het gaat hetzelfde werk doen als de Grace I-II.
De Grace I is de 86 meter lange en 9,60 meter brede duwbak. Het laadvermogen 1.789 ton. De Grace II is het schip, eveneens 86 bij 9,60 meter en goed voor 1.687 ton.
Zelfstandig
Het koppelverband is slim uitgevoerd. Het heeft een diepgang van 2,80 meter. De kruiplijn is met ballast slechts 4,05 meter. Dat was nodig voor de vaart op de Duitse kanalen en de lage bruggen aldaar.
De duwbak heeft bovendien een eigen voortstuwing, plus een stuurhut. De Grace I is zodoende in staat om zelfstandig te varen. Op het laatste stuk kanaal van Hamm naar Schmehausen moeten er twee sluizen gepasseerd en een stukje kanaal apart gevaren worden.