- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmerstroom het zeegat uit

Amerstroom het zeegat uit

- Advertentie -

Delen

File op de dijk. Hoog in de bouwkraan van Neptune Shipyards BV in Hardinxveld wappert vandaag de firmavlag van Van Wijngaarden Marine Services BV uit Sliedrecht als privilege voor het familiebedrijf, dat er een Eurotug 2308 liet bouwen. 

Het blauwe WMS in oranje tegen de blauwe lucht legt bezoekers op koers naar de nieuwe Amerstroom, die langszij een ponton met de kop in de wal ligt, waarbij ze 23 meter van haar schoonheid prijs geeft. Nauwkeurig is de baan van de champagnefles getoetst op ramkoers met de steven. In één keer moet hij aan scherven.

Kenmerkend geel.

Het wachten is op Margriet Verduijn-de Visser. Haar man Henk heeft zijn veertig dienstjaren volgemaakt met de bouwbegeleiding van deze Amerstroom. Margriet pakt het lint, een lichte twijfeling en dan: "Ik wens schip en bemanning behouden vaart." In één keer raak, sluiters klikken, applaus!
In de naastliggende partyboot wachten het gezelschap drank, spijs en speeches. Natuurlijk krijgt Margriet een cadeau voor het dopen en Henk Verduijn een aandenken voor zijn inzet. Martin de Kok, directeur van Neptune Shipyards BV, gebruikt de gelegenheid om zijn opdrachtgever voor het vertrouwen te bedanken en zijn mannen, met name de projectleider Dik Klop, voor het realiseren van de Amerstroom.

Visitekaart
Alweer 39 jaar in business en weer een nieuwe Amerstroom is voor directeur Wim van Wijngaarden een dag waarop hij terugdenkt aan zijn eerste charter. Inmiddels telt Van Wijngaarden Marine Services dertien sleep-/werkboten en twee multipurpose pontons met wereldwijd werkgebied. Hij legt de nadruk op de inzet, service en het vakmanschap van zijn medewerkers. "Met het vakmanschap van de jongens aan boord wordt zo’n werkschip een visitekaart. Hier staat Martijn Appelo aan het roer", zegt Wim van Wijngaarden.

28 meter kwaliteit. (foto’s Johan de Witte)

Het illustreert onder andere de werkzaamheden van Van Wijngaarden Marine Services op de Falklands. In 2009 schreef het Britse ministerie van Defensie hiervoor een tender uit. Het aanbod van Van Wijngaarden was in een Hollandse mentaliteit verpakt, namelijk goed materiaal, 35 jaar expertise, goed kijken naar de lokale behoefte plus een paar innovatieve ideeën. De firma ‘sleepte’ letterlijk een contract voor tien jaar binnen!

Klein en toch groot
Peter van Wijngaarden laat ons de boot zien. Vorig jaar nog achter het roer van de Dintelstroom en nu in functie als technische man van de firma. Hij kent het schip inmiddels van binnen en buiten. "Met 23 x 8,50 meter is hij relatief klein, custom build en heeft hij alle techniek en materiaal aan boord." Hij wijst op de moonpool achter de brug. "Een handige plek om de roestvrijstalen buis met meetapparatuur onder het vlak uit te brengen.”
“Deze Eurotug 2308 is ontworpen en compleet gebouwd door Neptune Shipyards. Het casco bouwde Hardinxveld en afbouw gebeurde aan de werf in Aalst wegens de grotere faciliteit. Neptune zit als het ware naast ons kantoor in Sliedrecht; dat maakt survey makkelijk.”
“Het schip kan worden ingezet voor onder andere slepen, dredger-assistentie, het leveren van brandstof en water, vervoer van materiaal in ISO-containers, survey, crew transfer, ploegen met een A-frame en bij aanleg/onderhoud van windmolens op zee zullen deze de Amerstroom ook wel eens ‘wind in de zeilen’ blazen."

Vlnr: familie Verduijn, van Wijngaarden en De Kok.

Peters telefoon roept en we verliezen onze loods. Echter, dat weerhoudt ons er niet van een blik in de machinekamer te werpen. Met twee C18 Caterpillars en ZF-keerkoppelingen zet de Amerstroom 15,8 bollard pull op de klok.
De C4.4 generatorsets zijn eveneens geel van kleur en genereren boordstroom. WK Hydraulic Barendrecht realiseerde het hydraulische systeem voor het dek-equipment. Aan dek is een Heila HLRM 65-4S kraan geïnstalleerd.
De stuurhut blinkt van kwaliteit, is groot, compleet, duurzaam en netjes ingericht. Er is accommodatie voor zes personen, zo optimaal mogelijk verdeeld. Schegro leverde de scheepsuitrusting en een zeer comfortabele stuurstoel.
Deze Amerstroom heeft Bureau Veritas-klasse en draagt de notatie “Ik Hull • MACH • sleepboot AUT-UMS onbeperkte navigatie”. En dat komt goed uit want de Amerstroom stoomde reeds het zeegat uit naar La Rochelle om te assisteren bij een cutterzuiger van Van Oord.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -