- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwSleephopperzuiger Causeway voor Boskalis

Sleephopperzuiger Causeway voor Boskalis

- Advertentie -

Delen

Kijken naar wat Boskalis wereldwijd presteert op gebied van onder andere baggeren, zandsuppletie en sleepwerk heeft een boeiende plot waarin indrukwekkend materiaal, specialisme en innovatieve aanpak hoofdrollen spelen. De allernieuwste speler van Boskalis is bijvoorbeeld de 90 x 19 x 7,25 meter en 4500 cbm grote, in Polen via Shipkits Groningen als casco gebouwde sleephopperzuiger Causeway. Afbouw is gerealiseerd bij Scheepswerf L.J. Boer in Sliedrecht. Met een lege waterverplaatsing van rond de 2.700 ton is ze van dezelfde ‘bloedgroep’ als haar nog maar twee jaar oude zusje Shoalway, ofschoon ze technisch sterker is en meer functie heeft.

(foto’s Johan de Witte)

De energie hiervoor levert Caterpillar met tweemaal 1491 kW op Veth voortstuwingsthrusters. Twee keer 1.825 kW dwarsscheeps naast elkaar voor één tandwielkast, staat garant voor aandrijving van een gigantische zandpomp met de som van 3.650 kW persvermogen! 
De jetpompen in het voor- en achterschip mogen rekenen op tweemaal 746 kW. Voor hydrauliek is er 383 kW, de Veth Boegschroef 500 kW en de boord­aggregaten genereren 2x 200 ekW. En last but not least 65 ekW voor de noodgeneratorset. Met totaal elf motoren en 9.472 kW een Caterpillar-feestje! De zuigarm die onmiskenbaar technische Boskalis-kenmerken heeft meegekregen, stoft de bodem af tot 28 meter o.d.w.l.

Fedur-materiaal
De Causeway kan zand/grind of klei zuigen, rainbowen, walpersen en onderlossen. Betreffende prestatie en duurzaamheid kent het schip in de branche zijn gelijke niet. Niettemin onderscheidt het schip zich door een relatief goedkope bouwprijs, exploitatie en vaart met een zeven tot acht man sterke crew.
Duurzaam wordt hier onder andere door het leidingwerk van GC Clad Parts uit Zierikzee benadrukt. De 900 mm diameter pers- en zuigleidingen zijn dubbelhuids en bestaan uit 12 mm staal buiten- en 15 mm zogeheten GCC Fedur-materiaal binnenwand. Een ingenieus productieproces! Bij opwarming naar 1100 graden van gehele bochten en T-stukken wordt het Fedur-materiaal vijf maal harder dan staal en heeft hierdoor een zeer grote slijtvastheid evenals minder gewicht.

Bijzonder in zijn soort
Het ontwerp en de bouwbegeleiding van de Causeway zijn in handen van DW den Herder Maritiem. In 2010 informeerde Boskalis bij Den Herder of hij in staat was een nieuwe circa 4.500 cbm grote hopperzuiger voor hen te realiseren? Omdat Den Herder in het verleden zelf eigenaar was van hoppers en zich als varensman uit oogpunt van technische interesse en ‘hoe kunnen dingen beter’ liever aan de werf lag dan varen, zei hij ja!
De eerste Shoalway werd een financieel en functioneel succes, waardoor Boskalis nadien vroeg of hij er nog drie wilde bouwen! Den Herder: “SWB L.J. Boer in Sliedrecht heeft hierbij met installatie en aanpassingen een zeer sterke en gewaardeerde rol. In deze tweede zijn met ervaringskennis van Boskalis TD en bemanningen functieverbeteringen aangebracht. Ontwikkeling staat nooit stil; twee jaar technische voortgang en gebruik van nieuwe materialen betekent dat deze schepen grote overeenkomst hebben, echter door innovatie en specifieke uitvoeringen geen volwaardige kopieën zijn.”

“Wel blijven we bij alle onderaannemers en leveranciers die zich betrouwbaar en samenwerkend hebben bewezen. We kiezen bewust bedrijven met een kleine overhead en die productinnovatie groot schrijven. Omdat dit schip wereldwijd wordt ingezet was het de wens van Boskalis het grotere functievermogens mee te geven. Deze Causeway is in zijn soort bijzonder doelmatig.”
Is het voor u werk of hobby vragen we? Nadenkend antwoordt de teamleider: “Wanneer je het vertrouwen krijgt om iets tot stand te brengen wat in deze branche uniek is, geeft dat grote voldoening.”
We mogen aan boord kijken. Face to face met vernuft, durf, techniek en vakmanschap, gevangen in een fraai casco, versterkt door safety en kleur, maakt duidelijk dat hier wat gebeurt! De zuigpijp met enorme sleepkop over stuurboord, waarop drie hydraulische bokken van Damen Dredging die hem overboord zetten, zijn niet te missen! Begeleid door kenmerken van de firma El-Tec en allerlei equipment waarmee duidelijk wordt wat er nodig is om havens uit te baggeren of zand in grote hoeveelheden aan de wal te brengen, bekijken we deze sleephopperzuiger. Boven op de 17 meter brede brug tussen drie zeer indrukwekkende lessenaars komen we tot de conclusie dat de Causeway, een machtig schip is. De Binnenvaartkrant wenst de makers voor de komende twee sleephopperzuigers succes!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -