Als we langs de 160 meter lange dwarshelling de werf oplopen, zet een van de drie torenkranen wat laatste vrachtjes materialen aan boord.
Samen met de bedrijfshallen, machinefabriek en het kantoor zijn de contouren van de werf van Bodewes beeld- en koersbepalend in het Gelders rivierenlandschap. Op de helling liggen twee schepen te repareren en wij moeten door de stromende regen nog een eindje verder lopen naar de afbouwkade. Ook daar liggen twee schepen, waarvan het buitenste deze middag het doel van onze afspraak is: het mts Blikplaat van de gelijknamige Scheepvaartonderneming Blikplaat C.V.
Als we het stuurhuis binnen gaan, zien we bekende gezichten van leveranciers met wie we wat nieuwtjes uitwisselen en waarbij wederzijds geen kans onbenut wordt gelaten om wat te katten als we elkaar in de weg staan bij onze verschillende werkzaamheden. Uiteindelijk kunnen we dan wat foto’s maken. Waarvoor dank.
Plouvier
Van bovenaf zien we het dek van de 86 meter lange Damen River Tanker type 950C. Het gegalvaniseerde dekleidingsysteem is enkelvoudig uitgevoerd.
De twee Redscrew-ladingpompen van Kampers hebben een capaciteit van 300 m3 per uur. Het schip is gebouwd op de werf Stoczinia Kozle Serwis in Kozle (Polen). Het heeft een breedte van 9,50 en een diepgang van 3,30 meter en telt 1.733 ton.
Het heeft vijf gecoate ladingtanks van zo’n 380 m3, waarmee minerale producten en lichte chemie kunnen worden vervoerd. Het is een meegaand schip dat breed kan worden ingezet en als we het goed hebben gezien aan de Plouvier-vlag moet dat ook bij hen niet onopgemerkt zijn gebleven.
We lopen naar het voorschip; er is geen woning en dat maakt het geheel tot een ruim overzichtelijke omgeving. We zien daar ondermeer een Konutherm-ladingverwarmingssysteem, een Gerlien-boegschroefinstallatie en twee van de drie generatorsets, waaronder een John Deere van 450 kVA voor het pompwerk en de boegschroef. Na de afdaling in de hoofdmachinekamer kunnen we melden dat daar een Caterpillar type C32 de hoofdrol speelt met 1.014 pk bij maximaal 1.800 toeren.
Na afloop van ons bezoek aan boord spreken we aan het eind van de middag op het kantoor van de werf met Alfons Brüning. Hij is bij Bodewes verantwoordelijk voor de productieleiding nieuwbouw. Hij vertelt ons dat het schip in zestien weken tijd is afgebouwd. Er is ook voor dit schip gekozen voor hoogwaardige kwaliteit van installaties en materialen. Deze kwaliteit is ook goed zichtbaar in de accommodatie en het stuurhuis.
Terwijl we in gesprek komen, doen enkele leveranciers en onderaannemers verslag van het werk van die dag en wordt de planning voor de volgende dag doorgenomen. Joop Bonnikhorst van Novio-Nautic heeft alle navigatie en communicatie gebouwd en levert daarvoor bij Brüning de laatste certificaten in. Op de valreep krijgt hij nog de vraag of hij de andere dag nog wat extra tv-ontvangst wil inbouwen: geen probleem, het wordt geregeld. Leuk om te zien hoe er achter de schermen op die manier wordt samengewerkt.
(Hans Heiligers)