Hakkers heeft een nieuw schip: ms Noordzee kan ingezet worden voor hei-, hijs- en baggerwerken. In en op het multifunctionele vaartuig heeft de Werkendamse waterbouwer alle kennis en ervaring verwerkt die het familiebedrijf de afgelopen tientallen jaren heeft opgedaan. Het casco werd gebouwd door plaatsgenoot Shipyard Jooren. De afbouw deed Hakkers zelf, met steun van diverse leveranciers en onderaannemers.
De coördinatie daarvan was in de vertrouwde handen van Leo van Heukelum. Hij kent Hakkers en de eisen aan de eigen schepen als geen ander. Van Heukelum kwam 49 jaar geleden – hij was toen 15 – bij het bedrijf werken.
“We hebben de afgelopen achttien jaar al onze nieuwe vaartuigen zelf afgebouwd, hier in onze eigen Hakkers-haven. We hebben de kennis in huis en kunnen de schepen zodoende naar eigen ideeën en specificaties bouwen.”
Functioneel en flexibel
De Noordzee is 66,50 meter lang, 15 meter breed en heeft een holte van 3 meter. Bij het ontwerp en de uitrusting is veel aandacht besteed aan functionaliteit, veiligheid, ergonomie en duurzaamheid.
Van Heukelum vertelt: “We hebben ervoor gekozen het stuurhuis en de accommodatie voorop te plaatsen, zoals je ook in de zeevaart veel ziet. Daarmee heb je een veel beter zicht naar voren. Met vier spudpalen, een grote, hoge kraan, stapelballast en vaak ook nog materialen aan dek staat er veel in de weg als het stuurhuis zich achterop bevindt.”
De Noordzee is uitgerust met een kraan van 250 ton. Die kan niet alleen hijsen, maar in combinatie met een zogeheten makelaar ook heien. Het is een bestaande kraan, die Hakkers liet ombouwen bij Woltman in Giessenburg.
Die kraan is overigens niet vast gemonteerd op het schip. “Onze filosofie is altijd geweest dat je zo flexibel mogelijk moet zijn. En dat houden we ook hier in ere. Die kraan moet ook op land ingezet kunnen worden.”
Tegelijkertijd kan de Noordzee ook lading vervoeren: constructies, buizen enzovoort. De laadcapaciteit is fors: de ijkbrief vermeldt 1.892 ton.
Spudpalen van 30 meter
Hakkers werkt op de grens van water en land. Alle voorkomende waterwerken verzorgt het bedrijf: heien, hijsen, baggeren. Voor al die activiteiten is de Noordzee geschikt. “Hebben we een baggerklus, dan kan er aan de achterkant een grote dipper worden geplaatst. Daar is het schip op voorhand constructief op uitgelegd. Dat gewicht kan het aan en ook de stabiliteit is er ruim genoeg voor.”
Het schip beschikt over vier spudpalen; twee van 25 meter en twee van maar liefst 30 meter. “Een gigantische lengte. Daarmee kunnen we in het hele havengebied van Rotterdam palen. Zelfs op de Maasvlakte, waar het 23 tot 24 meter diep is. Er zijn maar weinig schepen die dat ook kunnen.”
De spudpalen werken samen met het Dynamic Positioning-systeem. Zodoende kan de Noordzee uiterst nauwkeurig op zijn plek worden gelegd. Tot op 10 centimeter.
Fluisterstil
De voortstuwing is dieselelektrisch. “In het kader van vergroening”, legt Van Heukelum uit. “We willen met zo min mogelijk liters brandstof het maximale uit het schip halen. En dat is dan ook gunstig voor de uitstoot.”
Op ergonomisch gebied is veel aandacht besteed aan het geluid aan boord. “Dat is ongekend laag”, zegt Van Heukelum met trots. “Mede doordat de generatorsets voor de voortstuwing achterin staan en het stuurhuis en de verblijven voorop zijn.”
“Het is bijna fluisterstil. In de slaapkamers en het stuurhuis is bij de proefvaart maximaal 49 decibel gemeten. En dat mag respectievelijk 60 en 70 zijn…”
“Ook de uitlaten zijn veel stiller dan normaal: die produceren slechts 61 decibel, en dan wel op vol vermogen.”
Met de Noordzee is Hakkers in staat grotere werken aan te nemen. In binnen- en buitenland. “Dit schip verkoopt zichzelf. Als de mogelijkheden ervan meer bekendheid krijgen, zul je zien dat er steeds meer aanvragen voor komen.”
Op zee
De eerste klus was in Vlissingen: het plaatsen van palen voor het scheepsdok van Scheepswerf Reimerswaal op de nieuwe locatie van dat bedrijf. Vorige week vertrok de Noordzee naar het Calandkanaal waar Hakkers bezig is met de bouw van ligplaatsen.
De nieuwe aanwinst mag en kan ook op zee worden ingezet. Hakkers heeft een certificaat bemachtigd voor het werken binnen de 5-mijlszone. Dat leverde ook de inspiratie voor de naam van het vaartuig. Van Heukelum zegt: “Onze kleine zelfvarende schepen hebben namen van Nederlandse rivieren. Zoals de Vecht en de Amer. Dit is het eerste schip in onze vloot dat buitengaats kan. Als je de Nieuwe Waterweg uitvaart, kom je als eerste op de Noordzee…”