Motrac Hydraulics wordt ‘Motrac Industries’

0

Motrac Hydraulics heet voortaan Motrac Industries. Dat heeft het bedrijf deze week tijdens de maritieme vakbeurs SMM in Hamburg bekend gemaakt. Gekozen is voor deze commerciële bedrijfsnaam omdat Motrac zich niet meer uitsluitend toelegt op het ontwerpen, bouwen, leveren en onderhouden van hydraulische aandrijfcomponenten en -systemen, maar ook op elektrische applicaties.

De handelsnamen ‘Motrac Hydrauliek BV’ en ‘Motrac Hydraulik GmbH’ blijven onveranderd. Door de toenemende aandacht voor het milieu en de steeds strengere wet- en regelgeving op dit gebied, is er in steeds meer sectoren vraag naar elektrisch aangedreven vaartuigen en werkvoertuigen.

Directeur Maarten Vinkesteijn licht toe: “Hoewel er talloze ontwikkelingen zijn op het gebied van elektrische aandrijftechniek voor voertuigen, blijkt keer op keer dat weinig innovaties echt doorbreken. Als aandrijfspecialist met jarenlange ervaring op mobiel en maritiem gebied spelen wij daarom hier met een volledig nieuwe marktbenadering op in. Zo zijn wij onlangs op het gebied van elektrische aandrijftechniek twee nieuwe partnerships aangegaan: met Aradex voor hoge voltages en met Linde eMotion voor lage voltages.”

 

Aradex

De nieuwe leverancier voor hoge voltages (vanaf circa 400 tot 1100 Volt) is het Duitse engineeringsbedrijf Aradex. Een bekende speler in de maritieme markt voor het elektrisch aandrijven van scheepsmotoren en specialist op het gebied van elektrische aandrijftechniek voor voertuigen in de mobiele sector, zoals de grondverzet- en landbouwmarkt.

Vanaf nu voert Motrac in Europa het complete elektrische aandrijfcomponentenpakket van Aradex; van frequentie-omvormers, gelijkrichters tot diverse varianten elektromotoren (zoals permanent-magneetmotoren en a-synchroon motoren).

 

Linde eMotion

Voor de lage voltages tot circa 130 Volt is Linde eMotion, onderdeel van Linde Material Handling GmbH, de nieuwe samenwerkingspartner. Motrac is de eerste Europese distributeur van Linde eMotion, de grootste producent van elektromotoren ter wereld.

Samen met Linde eMotion wil Motrac als system integrator zijn positie op de Europese markt verder uitbouwen. Op de vraag wat Motrac gaat doen op het gebied van batterijtechniek, antwoordt Vinkesteijn: “Bij Motrac blijft de focus liggen op aandrijftechniek: hydraulische, elektrische en soms zelfs mechanische aandrijftechniek. Dit wordt gecombineerd met batterijen van derden. Dit is een bewuste keuze omdat de batterijtechniek nog teveel aan veranderingen onderhevig is.”

Om uiting te geven aan de nieuw ingeslagen weg heeft Motrac zijn logo aangepast. Volledig in lijn met de andere business units van Royal Reesink, staat voortaan de ‘R’ van moederbedrijf Royal Reesink voor het Motrac-logo. Vinkesteijn: “Zo laten we zien dat we een trotse telg zijn van Royal Reesink. Onze slogan ‘Powered by Experts!’ blijft gehandhaafd, zodat eenieder kan zien wie we zijn en waar we voor staan.”

 

Asgenerator

Er is meer nieuws bij Motrac Industries. Het bedrijf presenteert op SMM Hamburg de EcoGenDrive, een elektronisch geregelde, hydraulisch aangedreven asgenerator (foto boven). De variabele, hydraulische pomp die direct wordt aangedreven door de hoofddieselmotor drijft de hydromotor aan, die verbonden is met de asgenerator.

De asgenerator vervangt de conventionele dieselgenerator die op een schip wordt geplaatst. Een asgenerator is al langer een bestaande en bekende technologie in de markt. Uniek echter aan de EcoGenDrive is dat de frequentie bij deze asgenerator stabiel blijft bij zowel wisselende belasting als wisselende toerentallen. Dit wordt gerealiseerd met behulp van een elektronisch verstelbare Linde- pomp, een zeer snelle Völkel-controller en al meer dan 60 jaar ervaring in Linde hydrauliek.

Zodra het toerental van de dieselmotor verandert, zorgt de controller ervoor dat de pompopbrengst wordt gewijzigd om daarmee het toerental van de hydraulische motor gelijk te houden. En daarmee de frequentie van de generator. Op deze wijze kan te allen tijde een constante 50 Hz of 60 Hz worden gegarandeerd. Dit is essentieel voor de netstabiliteit op het schip.

Door het systeem in te zetten kan worden bespaard op brandstofverbruik en CO2-uitstoot en is een extra, conventionele generatorset overbodig. Ook op onderhoudskosten wordt zodoende fors bespaard.

 

Brandstofbesparing

De EcoGenDrive is leverbaar in vier modellen EGD40, EGD65, EGD85 en EGD120, die afhankelijk van het gekozen model een elektrisch vermogen kunnen leveren van 40 tot 120 kVA. Afhankelijk van de keerkoppeling aan boord en de grootte van de pomp kan Motrac Industries op verzoek zelfs een EcoGenDrive bouwen tot 150 kVA.

Deze asgenerator is intussen al vele malen met succes toegepast op binnenvaartschepen. Uitgaande van een binnenvaartschip dat circa 200 dagen per jaar zo’n vijftien uur per dag vaart, wordt met een EcoGenDrive van 75 kVA maar liefst 4.400 kilogram CO2 per jaar minder uitgestoten. Dit kan een brandstofbesparing van 4 tot 5 liter diesel per uur opleveren, ofwel duizenden liters brandstofbesparing per jaar. Volgens gebruikers kan de kostprijs in drie tot vijf jaar volledig worden terugverdiend.

foto’s: Motrac Industries

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.