Iedereen bij STC mag meedenken over nieuw opleidingsschip

0

Na ruim vijftig jaar trouwe dienst zijn de opleidingsschepen Prinses Christina en Prinses Beatrix toe aan vervanging. De laatste achttien jaar zijn de bekende verschijningen op de vaarwegen actief voor de STC Group in Rotterdam. Leerlingen, studenten en docenten worden nauw betrokken: van het bedenken van de naam van de eerste opvolger, tot het programma van eisen én het ontwerp.

Het eerste schip zal in het voorjaar van 2021 in gebruik worden genomen, zo is de bedoeling. Naast dit hotelschip worden later ook nog een duwboot en een duwbak aan de vloot toegevoegd.

 

Ab Initio

Astrid Kee, lid van het college van bestuur, is verantwoordelijk voor het bouwproject. “Het van nabij meemaken van een ontwerp- en bouwtraject is een unieke ervaring en heel leerzaam. Vanzelfsprekend en met veel plezier gaan wij leerlingen, studenten én collega’s van alle opleidingen en richtingen actief betrekken bij het ontwerpproces.”

“De eerste stap in het hele proces, dat vóór de vakantie begonnen is, was het bedenken van de naam. We hebben meer dan tweehonderd inzendingen binnen gekregen waarop gestemd kon worden. Uiteindelijk kreeg de naam Ab Initio, bedacht door student Sanne Nobel, de meeste stemmen. Wat mij betreft terecht, want het verhaal achter deze naam is mooi en passend. Ab Initio betekent namelijk vanaf het begin. Dat is wat wij met elkaar gaan doen; van plan tot doop met elkaar aan de slag om een mooi schip te bouwen.”

 

Ontwerpwedstrijd

Ook het programma van eisen is inmiddels bekend. Docenten en bemanningsleden gaven hiervoor hun input. Hbo-studenten Maritieme Techniek van het Rotterdam Mainport Institute (een samenwerkingsverband tussen STC Group en Hogeschool Rotterdam) hebben op basis van onderzoek aanbevelingen gedaan over duurzame materialen en emissieloos en autonoom varen.

In september gaat de ontwerpwedstrijd van start. Gemengde teams van vmbo’ers, mbo’ers, hbo’ers en medewerkers van STC Group gaan met elkaar ontwerpen maken. Ze krijgen daarbij ondersteuning van specialisten van bedrijven en organisaties die als consultant optreden. Studenten van de hbo-studievereniging UNFC bewaken het proces en begeleiden de ontwerpteams.

De ingediende ontwerpen moeten zoveel mogelijk voldoen aan de eisen en wensen. Het gaat onder meer om technische innovaties, een functionele invulling en een herkenbaar uiterlijk. Duurzaamheid, operationele kosten en toekomstbestendigheid zijn andere thema’s waaraan de ontwerpen getoetst gaan worden.

 

Bruikbaarheid

Elk ontwerpteam levert een globaal algemeen plan (contouren van het schip) én een uitgewerkt deelontwerp naar keuze. Dat kan een ontwerp zijn voor het casco en de stuurhut, de slaaphutten, ontspannings- en instructieruimtes of de machinekamer, de technische systemen en de dekinrichting.

Astrid Kee: “Van alle ingeleverde ontwerpen gaan er maximaal zes door naar de volgende ronde. Een vakjury beoordeelt deze ontwerpen vervolgens op duurzaamheid, innovatie, toekomstbestendigheid, bruikbaarheid, herkenbaarheid en financiële haalbaarheid.”

foto: De huidige opleidingsschepen, de Prinses Christina en Prinses Beatrix, zijn aan vervanging toe. (foto STC Group)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.