- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMirador op de toekomst

Mirador op de toekomst

- Advertentie -

Delen

De door A.A. Vink in Sliedrecht afgebouwde Afra Maria ligt na veertien reizen in het schroevendok bij Sepers Heerewaarden voor garantiewerk. De 99,50 x 9,50 x 3,20 meter grote tanker (1982) is gerealiseerd door Harald Schieverbusch van Intertank Duisburg. In mei wordt het schip overgedragen aan Tankschiffahrt Schulz GbR uit Rheinberg en krijgt het ‘Mirador’ als naam. “Het schip functioneert uitstekend en loopt als een haas”, zegt Jurgen Schulz. “Vanuit de Rotterdamse Chemiehaven lopen we met 2,50 diepgang in zestig uur de oliehaven van Karlsruhe binnen.”

De 1500 pk sterke MTU. (foto Johan de Witte)Mirador is Spaans voor mooi uitzicht, of in filosofisch-overdrachtelijke zin: ‘een belvedère op de toekomst’. Een uitleg die mevrouw Schulz vanuit haar Spaanse vocabulaire koppelt aan wat het nieuwe schip voor haar zoon Michael betekent.
Waarom Spaans? In 1992 koopt het echtpaar Schulz in Kiel een zeegaand Butterfahrtshiff waarmee ze met zoon Michael koers zetten naar Malaga om er passagiers langs de costa’s mee te varen.
Het pakte anders uit. De veerboot Tarifa-Tanger viel in pan en een Spaans-Marokkaanse relatie van Schulz vroeg of hij de dienst met zijn schip wilde overnemen voor de duur van twee jaar…en hij deed het!
Voor het beschrijven van de 2-jarige veerdienst heeft deze krant niet voldoende papier. Resumerend; een boeiend leerzaam avontuur en “het ging er Spaans-Marokkaans aan toe”. Na twee jaar verkocht Schulz het schip aan zijn opdrachtgever.

Gekoesterd
Terug in de heimat en reeds veertig jaar bevriend met Harald Schieverbusch van Intertank in Duisburg, neemt in 2009 Tankschiffahrt Schulz de Afra Maria over van Schieverbusch. Tankers zijn niet vreemd voor Jurgen Schulz. In 1967 al werd hij eigenaar van de Christiane met een 580 pk MWM (bouwnummer 5001), de eerste pneumatisch omkeerbaar. Hiervan wordt een scheepsbel in de stuurhut met datum en MWM-inscriptie gekoesterd. Er volgden diverse schepen en als laatste vóór zijn Spaanse avontuur voer hij met de Ferntrans. Het is Michael Schulz die nu het voortouw neemt. Zoon Tobias – de achtste generatie Schulz op het water – loopt zich vast warm voor matroos op de Mirador. Voorvaderen van de familie waren boeren in de omgeving Stettin, die materiaal nodig hadden voor hun bedrijf. Hiertoe bouwden ze houten schepen voor eigen transport en ze voeren op Oder, Elbe en ook op de Rijn. Generaties later vestigde de familie zich in Rheinberg.
Jurgen Schulz vaart nog een jaar of twee mee met zijn zoon Michael. De Mirador vaart voor Intertank in Duisburg.

SepersDe scheepsbel van Jurgen Schulz'eerste tanker wordt gekoesterd. (foto Johan de Witte)
Het in Roemenië (Georghiu) gebouwde casco is bij Sepers voorzien van de asleiding, roeren en boegschroef waarna er bij Machinefabriek A.A. Vink een zeer goed uitgeruste tanker van is gemaakt. Met equipement-invulling heeft Vink inmiddels routine; pauzeloos volgen dezelfde types elkaar op.
Het leidingwerk is op de ouderwetse manier aangepakt en verdeelt de warmte gelijkmatig over het ladinggedeelte. De lading van de Mirador wordt verwarmd door een thermische olie-systeem van Aalborg Industries. De basis van dit systeem bestaat uit een verwarmingsketel, waarin de thermische olie wordt verwarmd tot 180° C. Een centrifugaalpomp transporteert deze olie naar de verwarmingsspiralen onderin de ladingtanks, waar de warmte wordt afgegeven aan de lading. De doorstroming en de temperatuur in dit gesloten systeem worden automatisch gecontroleerd en geregeld vanuit een schakelkast.

Vlagwisseling
Met een 450 cbm/u Rusch-ladingpomp en ejectorsysteem voor ballast ‘speelt de Mirador zijn partij mee’. Een 1500 pk MTU, plus straalbuis en schroef van Wärtsilä bepalen de ‘melodie’. Verhaar leverde de kopschroef. Twee Volvo’s zorgen voor energie. De elektrische installatie was deze keer een verantwoordelijkheid van Alewijnse. Alphatron geeft de Mirador richting. “Hoogendoorn interieurbouw heeft de woning en stuurhut aangekleed zodat we ons er in thuis voelen”, aldus de dames Schulz.
(foto Johan de witte)Met 55 medewerkers, een dok op de Maas en één in Dreumel aan de Waal, tekenafdeling in eigen huis, vermaard in brandsnijwerk, in een modern geoutilleerde werkplaats heeft Sepers alles in huis om de Afra Maria zijn servicebeurt te geven en na de vlagwisseling als Mirador ‘met het oog op toekomst’ voor Intertank in Duisburg te varen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -