Minister Schultz van Haegen werkt aan een exportprogramma om Nederlandse binnenschepen naar Zuid-Amerika, de VS, Azië en Afrika te verkopen. De opzet is op die manier vlootcapaciteit uit de Europese markt te halen en zo de positie van de binnenvaart te versterken.
Dat vertelde ze dinsdagavond 3 december tijdens het Algemeen Overleg met de binnenvaartwoordvoerders in de Tweede Kamer. De minister van Infrastructuur en Milieu is achter de schermen al een poosje met scheepsmakelaars en banken in gesprek over dit plan. In februari praat ze weer met banken. Die zouden water bij de wijn moeten doen als het om de verkoopprijs gaat. Datzelfde geldt voor de scheepseigenaar. De makelaars heeft ze nodig voor de daadwerkelijke verkoop. “Dat gaan wij als overheid niet doen.”
Geen sloop of oud-voor-nieuw
Schultz van Haegen maakte met haar onthulling kenbaar dat ze veel doet voor de binnenvaart. Diverse Kamerleden hadden er bij haar op aangedrongen zich meer in te zetten voor de “vaderlandse trots”, zoals Dion Graus van de PVV zei.
De minister stelde dat haar exportplan een kansrijke mogelijkheid is om jonge – of zelfs nieuwe – tonnage uit de markt te halen. Op een Europees capaciteitsbeleid hoeft de binnenvaart niet te rekenen. “Er is geen overeenstemming over binnen de sector; en dat is wel een voorwaarde”, aldus Schultz van Haegen. De verladers moeten niets hebben van sloop-, oud-voor-nieuw- of oplegregelingen en blokkeren daarmee de kansen.
Als de binnenvaart zelf een eigen regeling kan optuigen – bijvoorbeeld zoals het Droge Lading Comité die uitwerkt – dan is dat wel mogelijk. Mits de banken meedoen – als ze dat al willen, worden ze beperkt door mededingingsregels.
Geen crisisaanmelding
Schultz van Haegen antwoordde op vragen van diverse leden van de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu dat van een crisismelding bij de Europese Commissie toch echt geen sprake is. Er was de afgelopen week veel onduidelijkheid ontstaan of de Belgische staatssecretaris Melchior Wathelet dat nu wel of niet had gedaan. Zijn laatste brief aan Transportcommissaris Siim Kallas (van 23 oktober) gaf daarover geen uitsluistel.
België heeft het echter formeel niet gedaan en zal dat waarschijnlijk ook niet doen, legde Schltz van Haegen uit, omdat die eensluidendheid ook bij onze zuiderburen en in heel Europa ontbreekt. “Een crisisaanmelding maakt dus geen kans. Wij hebben het als Nederland als enige wel een keer gedaan, in 2010, en zijn flink op onze neus gegaan.”
België heeft de Europese Commissie wel om maatregelen gevraagd. Nederland steunt dat verzoek.