Ze noemden hem wel ‘De Neus’ omdat hij zo’n grote neus had. Het was ook absurd. Totdat iemand op het idee kwam om die neus op te meten. Ter vergelijking (anders weet je nog niks) werden ook de neuzen van de andere aanwezigen gemeten. En wat bleek? De neus van ‘De Neus’ bleek helemaal niet groter te zijn dan het ruikorgaan van de anderen. Hij had gewoon een kleiner hoofd dan de rest. Meten is weten.
Innovatie is tegenwoordig bijna synoniem voor milieu- en klimaatvriendelijke uitvindingen. Dat is niet altijd zo geweest. Of dacht je dat Thomas Newcomen toen hij in 1712 de stoommachine bedacht, enigszins vermoedde wat zijn vinding zou doen met milieu en klimaat? Daar lette niemand in die tijd op, niet omdat er geen milieu en klimaat bestonden in die dagen, maar omdat niemand verwachtte dat we daar überhaupt invloed op hadden. Het heeft 300 jaar geduurd voor we daar enig besef van kregen. We weten dat nu omdat we het kunnen meten. Nog wil bij sommige mensen het kwartje niet vallen. Zoals met zoveel overtuigingen is het onprettig of gewoon onmogelijk om toe te geven dat je het mis had.
Er zijn ook mensen die dat donders goed weten en zich er niets van aantrekken. Zij slagen erin om te innoveren zonder voordeel voor milieu of klimaat, of veiligheid of zelfs maar het gemak van de mens. Zo werd afgelopen week een nieuwe BMW gepresenteerd, waarvan de kleur zich aanpast aan de omgeving. Geniaal, maar waarom zou je dat in hemelsnaam op de weg willen? Is autorijden nog niet gevaarlijk genoeg? Dit hopeloos onfunctioneel ontwerp bewijst dat de noodzaak om op te vallen nog steeds meer investeringen waard is dan het minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Het gebruik van fossiele brandstoffen moet niet alleen omlaag om het de Saoediërs moeilijk te maken om topvoetballers te kunnen betalen.
Misschien dat de automobielindustrie het wel welletjes vindt met de klimaatvriendelijkheid nu zo goed als ieder merk volop auto’s met stekkers aanbiedt. Zuiniger aandoen hoeft niet meer met zero emissie. Dat die stroom ergens vandaan moet komen, is hun zorg niet.
De scheepvaart heeft een iets ander belang, staat dichter bij de natuur dan ‘automotive’ en heeft direct met de gevolgen van klimaatverandering te maken. Of vind je het niet onheilspellend dat er amper geskied kan worden? De sneeuw op de Alpenhellingen hoort een reservoir te zijn voor de Rijn en de Donau. Soms hoef je niets op te meten om te weten wat er komen gaat. Soms heeft het ook geen zin. Ze bleven hem ‘De Neus’ noemen. Het alternatief ‘Klein Koppie’ was nog iets minder flatteus.