Het 366 meter lange containerschip MSC Emanuela heeft vandaag met een recorddiepgang van 15 meter de Antwerpse haven bereikt. Nooit eerder voer een containerschip in de Westerschelde met een dergelijke diepgang.
Dat zoiets nu mogelijk is, is te danken aan de derde Scheldeverdieping die eind vorig jaar werd afgerond, Die garandeert Antwerpen een getij-onafhankelijke vaart van 13,10 meter diepgang. Rekening houdend met de getijden kunnen schepen met een grotere diepgang de Schelde opvaren.
Opsteker
De komst van de Emanuela gold als een proefvaart waarvoor de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart haar toestemming verleende. De feilloze opvaart van het schip is van groot belang voor een verdere versoepeling van het toelatingsbeleid voor scheepvaart op de Schelde.
Marc Van Peel, havenschepen en voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen reageert verheugd op de geslaagde proefvaart. "Wekelijks lopen gemiddeld twee containerreuzen (ultra large containerships) de Antwerpse haven aan. Dat zij dit nu ook met een grotere diepgang kunnen doen, is een flinke opsteker voor de containerscheepvaart richting Antwerpen."
Nieuw schema
De MSC Emanuela zette zondagavond, na haar doortocht door de Berendrechtsluis, koers naar de Home Terminal van MSC aan het Delwaidedok. Daar blijft het schip tot morgenmiddag.
De succesvol verlopen proefvaart van MSC Emanuela is eveneens een voorbereiding op een nieuw aanloopschema waarbij vanaf eind april containerschepen van MSC vanuit het Verre Oosten rechtstreeks Antwerpen aanlopen. Ook dat zal een primeur zijn voor de Scheldehaven.