Nog niks gehoord van tankers met natronloog onderweg naar St. Goar, dus mijn oplossing in de vorige column zal wel te kort door de bocht zijn geweest. Dat is met het ongeluk van de Waldhof nou net iets dat je niet moet doen. Dat weet intussen ook Jan Veldman. De voorzitter van de ESO zei te vinden dat dubbelwandige tankers met centertanks en zonder tussenschot stil moeten worden gelegd als dat de oorzaak is. Het CBRB en de EBU vinden het ongepast om al conclusies te verbinden aan de uitkomst van een nog te beginnen onderzoek terwijl de lichamen van de slachtoffers nog niet eens zijn geborgen. Daar is wel wat voor te zeggen. Het vervoer van gevaarlijke stoffen leent zich niet zo goed voor impulsieve reacties. Bovendien lijkt het nu alsof Jan Veldman al op voorhand de verantwoordelijkheid legt bij de technische deskundigen die hebben ingestemd met het goedkeuren van deze soort tankers. Begrijpelijk dat dit tegen het zere been is van die deskundigen. Omdat ESO en EBU nogal van karakter verschillen, klinkt de opmerking van ESO-voorzitter als de terechtwijzing van de ene aan de andere organisatie. In plaats van dat dit moment werd aangegrepen om gezamenlijk op te trekken, wordt het ongeluk van de Waldhof gebruikt om de messen te slijpen voor het geval mensen te optimistisch worden over de samenwerking tussen organisaties. Ik wens het transitiecomité veel succes.
Los daarvan zou een gezamenlijke reactie misschien wel heel dichtbij die van Jan Veldman hebben gelegen. In de luchtvaart worden bij de geringste verdenking van een technische onvolkomenheid (en dus niet na maandenlang onderzoeken) alle toestellen van een zelfde type onmiddellijk aan de grond gehouden en het betreffende onderdeel vervangen of tenminste getest. Geen sterveling die dan vindt dat je rustig door kunt vliegen tot het onderzoek is afgerond. Net als in de tankvaart worden in de luchtvaart geen toestellen in gebruik genomen zonder dat honderden deskundigen hun fiat hebben gegeven. Deskundigen zijn echter ook mensen en een technische fout is dus ook mensenwerk.
Michel Gonlag