In Vlaanderen heeft de nieuwe regering onder leiding van Kris Peeters gisteren de eed afgelegd. Hilde Crevits (CD&V) is opnieuw minister van Openbare Werken. Als uitgangspunt voor haar vaarwegenbeleid gaat de nieuwe Vlaamse regering het ‘Masterplan 2014’ van de vaarwegbeheerders hanteren.
In het regeerakkoord van CD&V, N-VA en sp.a. staat dat de regering prioritair werk gaat maken van de Seine-Scheldeverbinding en de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Er wordt ook geïnvesteerd in laad- en losinfrastructuur en in de ontsluiting van watergebonden terreinen. Bedrijven die langs vaar- en spoorwegen gelegen zijn, zullen worden geclusterd, zodat spoor- en binnenvaartshuttles vanuit de zeehavens richting achterland rendabeler kunnen worden ingezet. Nieuwe distributiecentra zullen prioritair langs multimodale knooppunten worden geïmplementeerd. Verder gaat de regering extra inzetten op het onderhoud van de vaarwegen.
Over de omstreden Seine-Schelde-West-verbinding, de verbreding van het Schipdonkkanaal, wil de regering op basis van de resultaten van studiewerk een beslissing nemen. De ontwikkeling van RIS wordt voortgezet. Een belangrijk ondersteunend instrument is in dat kader AIS. “De via AIS verzamelde informatie zal, met respect voor de privacy van binnenschippers, ook gebruikt worden om de afhandeling van de binnenvaart in de havens te sturen.”
Hilde Crevits is weer minister van Openbare Werken. (foto Sarah De Preter)
De regering gaat tevens het 3E-convenant uitvoeren dat eerder dit jaar door het Vlaams Gewest, de binnenvaartsector, verladers, werkgevers- en vakorganisaties, havens en vaarwegbeheerders werd ondertekend. Dit convenant bundelt acties op het vlak van ecologie, infrastructuur en marktpositie. In het kader van 3E gaat de overheid onder meer investeren in walstroom voor de binnenvaart.