Deze week gaat de websitewww.crisisberaadbinnenvaart.nl online. Hij is bedoeld voor overleg tussen de werkgroep onder leiding van Wim van Sluis en de achterban van schippers. Via de website wordt geïnventariseerd wat er leeft en hoeveel draagvlak er is voor de plannen van het Crisisberaad.
De politiek steunt de activiteiten van de werkgroep. Na een amendement van de Kamerleden Bas van der Vlies (SGP) en Sander de Rouwe (CDA) zegde staatssecretaris Tineke Huizinga van V&W 250.000 euro toe.
Dat geld wordt in eerste instantie gebruikt voor de productie en het onderhoud van de website en voor de raadplegingen van de achterban. Na de zomer komen er regionale bijeenkomsten waar schippers hun ideeën kunnen spuien. “Ik denk dat we deze interactieve bijeenkomsten houden in Noord-, Midden- en Zuid-Nederland, maar dat staat nog niet vast”, zegt Erik van Toor, manager van Kantoor Binnenvaart. Hij is mede-initiatiefnemer van de Capaciteitsalliantie, het plan om 80 procent van de binnenvaart te organiseren in een pool, om zo de vrachtprijsop te krikken.
Het overheidsgeld is ook bestemd voor onderzoek. “Het zal gebruikt worden om juridisch uit te laten zoeken wat er mogelijk is. Het moet allemaal wel kunnen binnen de wet.” Het geld is tevens bestemd voor overleg met de collega’s in België en Duitsland, die zich eveneens zouden moeten aansluiten bij de alliantie.
Kosten
Van Toor is blij met de bijdrage. “De kosten van het Crisisberaad lopen op en dat kun je als organisatie niet blijven dragen. Zeker niet omdat je dan de kosten voor de hele branche afwentelt op de schouders van de schippers die zijn aangesloten bij een organisatie.”
De website is er voor alle schippers; dus zeker niet alleen de aangeslotenen bij Kantoor Binnenvaart en CBRB. Schippers wordt wel gevraagd zich eerst in te loggen met hun naam en hun scheepsnaam, om te voorkomen dat mensen anoniem maar wat gaan roepen.
De initiatiefnemers verwachten dat het druk wordt op de website. Van Toor: “We krijgen nog steeds heel veel vragen van de schippers. Logisch ook. We merken dat er veel scepsis leeft, maar dat komt vooral door het gebrek aan geloof in de eigen kracht. Je hoort veel mensen zeggen dat de banken dit moeten doen en de overheid dat, maar ze kunnen het alleen zelf veranderen. En van die andere partijen moet je helemaal niets verwachten als je niet zelf aanpakt.”
“Er is echt geen andere partij die ons hieruit gaat redden. Ik begrijp dat het nog nooit is geluk om gezamenlijk zoiets te doen, maar dit is een uitzonderlijke situatie, eentje die sinds de dertiger jaren niet meer is voorgekomen. De individuele ondernemers zullen zelf iets moeten ontwikkelen.”
Staatsgarantie
Een eerste succes heeft het Crisisberaad al behaald. De vraag uit de binnenvaart om de staatsgarantie te verlengen, zodat het voor banken gemakkelijker en minder riskant wordt om de aflossingsverplichting uit te stellen, is gehonoreerd. Sterker nog: het is voor het hele midden- en kleinbedrijf ingevoerd, zodat alle ondernemingen ervan kunnen profiteren. Bij de beslissing van het Ministerie van Economische Zaken werd duidelijk gecommuniceerd dat dit verzoek uit de binnenvaart afkomstig was.
De situatie in de binnenvaart is voor staatssecretaris Huizinga ook aanleiding geweest aan de Tweede Kamer toe te zeggen dat ze bereid is bij de Europese Commissie aan te melden dat er in de binnenvaart sprake is van een crisis. Alleen nationale overheden kunnen een dergelijke aanmelding doen. Daarop zal de Europese Commissie zelf beslissen of en welke maatregelen moeten worden getroffen. Dat zou bijvoorbeeld een herstart van de oud-voor-nieuwregeling kunnen betekenen, mits daar consensus over bestaat bij alle landen van de Europese Unie die binnenvaart hebben. Een oud-voor-nieuw-regeling zou echter pas effect hebben over enkele jaren, omdat schepen die al in aanbouw zijn, niet vallen onder een nieuwe regeling.
De staatssecretaris zal de crisis overigens pas aanmelden als het Crisisberaad is gekomen met een vastomlijnd voorstel. Een voorstel dat volgens Huizinga kan worden gefinancierd vanuit het reservefonds, waarin van en voor de binnenvaart zo’n 40 miljoen euro zit.