Het Vlaardingse bedrijf MariFlex neemt binnenkort een mobiele installatie in gebruik waarmee het tanks en schepen voortaan snel en eenvoudig kan ontgassen, inert maken en alle resterende dampen van de lading kan opvangen en afvoeren.
De mobiele MVRU-1100 van MariFlex kan schepen en ladingstanks snel en goedkoop ontgassen en inert maken. (foto MariFlex)
“Deze revolutionaire Mobile Vapour Recovery Unit (MVRU-1100) kan een eind maken aan de stank en ongewenste emissies die vrijkomen bij het ontgassen van schepen”, stelt MariFlex. “Daarnaast kan het systeem het overpompen van lading tussen zee- en binnenvaarttankers in havens aanzienlijk versnellen.” De installatie is inmiddels getest en wordt binnenkort uit de VS naar Nederland overgevlogen.
Koelen met stikstof
De MVRU zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van vluchtige organische koolwaterstoffen (VOC’s) tot de wettelijk toegestane waardes gereduceerd.
Het apparaat heeft de afmeting van een 20-voetscontainer, weegt ‘slechts’ 5 ton en is daardoor overal mobiel inzetbaar. De techniek is ontwikkeld door het Amerikaanse Purgit en door MariFlex aangepast, verbeterd en geschikt gemaakt voor de Nederlandse markt.
Mobiele unit
De MVRU kan ingezet worden bij het overpompen van lading tussen zeeschepen en binnenvaarttankers, voor het leegpompen van schepen en tanks bij reparatie en onderhoud op een scheepswerf, bij inspecties van schepen en bij het leegmaken van terminals en opslagtanks in havens.
“Wij hebben de eerste echte mobiele unit op het water die alle producten aankan en schepen kan ontgassen zonder emissie,” stelt directeur Gerd Jan van de Pol van MariFlex. “Dat scheelt veel tijd bij het laden van zeeschepen in binnenvaartschepen. We zetten onze MVRU neer en pompen maar.”
Inert
Vanwege het explosiegevaar zijn zeeschepen met gevaarlijke en brandbare stoffen inert. Voor binnenvaartschepen geldt die verplichting niet. Bij het overpompen van lading uit inerte zeeschepen naar niet-inerte binnenvaartschepen zouden zuurstof en restdampen van het ontvangende schip weer teruggepompt worden in het zeeschip. “Dat zorgt voor gevaarlijke situaties en daarom accepteren de meeste zeeschepen geen niet-inerte binnenvaartschepen meer”, vertelt Van de Pol.
Omdat het inertiseren van een schip zes tot acht uur duurt, kiezen veel schippers voor een gemakkelijker oplossing, aldus MariFlex: ontgassen in de open lucht. Soms in de haven, soms op de rivieren. Dat zorgt voor veel ongewenste emissies van gevaarlijke gassen en stankoverlast. Daarom wordt door diverse overheden gepleit voor een verbod op ontgassen.
Van de Pol: “In Amsterdam bijvoorbeeld ligt de hele ship-to-ship-business vanwege een verbod op niet-inerte schepen op zijn gat. Alle zeeschepen komen nu in Rotterdam om over te laden in binnenvaartschepen, maar daar zijn de regels sinds 2011 ook aangescherpt. In de praktijk wordt echter nog veel geventileerd of ontgast. Ons systeem kan het hele ship-to-ship-laden en lossen weer op gang helpen.”