- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMaak oude rivieren bij Duitse grens geschikt voor scheepvaart

Maak oude rivieren bij Duitse grens geschikt voor scheepvaart

- Advertentie -

Delen

Als geïnteresseerd oud-wegvervoerder en zoon van een sluiswachtersfamilie rond Gouda volg ik al enige jaren de problematiek van de kleine schepen. Wellicht dat zij de concurrenten waren in het werkgebied West-Europa waar veel vervoerders, stammend uit schippersfamilies, hun activiteiten hebben voortgezet.

Mij verbaast het dat veel kanalen of gekanaliseerde rivieren bij of na de grens vastlopen, waarschijnlijk ook uit defensieve gronden of dat de afvoer van het overtollige water meer prioriteit had bij de waterschappen. Rijdend bij Doetinchem zie ik de Oude IJssel, die doorgaat bij de Issel, recht tegenover  Rees/Kalkar, en de Niers die vanuit omgeving Kamp Lintford naar Ottersum bij Gennep in de Maas stroomt.

Ik zie nog de beelden van de mensen die aan de Duitse kant met zandzakken in de weer zijn en een reportage van de dijkgraaf van de Liemers die beweert dat Duitsland zijn dijken niet op hoogte heeft achter Lobith en dat dit een groot gevaar is. Een dijkdoorbraak zou gevolgen hebben via de Liemers tot aan Zutphen, met overstromingen in de toekomst.

Het lijkt mij met de huidige grote  grondbewerkingsmachines, die een Panamakanaal en een Suezkanaal binnen een paar jaar verdubbelen, een kleine moeite een paar rivierbeddingen groter te maken. Geschikt voor de scheepvaar.

Zo kan men van Kalkar werkelijk een  groot kruispunt maken. Het gebied tussen Nijmegen/Wesel, Emmerich en Duisburg heeft veel potenties. Men moet ze alleen zien, combineren en de loop van het water ook met hogere maatgevende rivierstanden van de Rijn beter reguleren.

Dat water hoeft niet direct weg naar de Noordzee, in het diepere grondwater zitten agrariërs er om te springen, met wat pompen erbij  voor opwekking van elektriciteit. In de omgeving van de oude mijnbouwgebieden rondom Kamp Lintfort wekt men zelfs alle benodigde energie op voor het bedienen van sluizen en andere infrastructuur.

Groet uit de polder Berkenwoude (mijn vader liep hier in 1930 nog met een lijn een zandschuit te trekken van 40 ton in  1930, maar toen was het  crisis).

 

Rinus Anker,
Berkenwoude

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -