- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLudwig Harms wil bijdrage leveren aan ontwikkeling van de Europese binnenvaart

Ludwig Harms wil bijdrage leveren aan ontwikkeling van de Europese binnenvaart

- Advertentie -

Delen

“Wij zijn Europeanen.” Het zijn drie simpele woorden die zwaar wegen voor directeur Ludwig Harms van de gelijknamige financieringsmaatschappij uit het Duitse Elsfleth. Zijn missie: “Wij willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de Europese binnenvaart.” Het is de belangrijkste reden waarom Ludwig Harms Finanzdienstleistungen e.K. sinds dit jaar nauw betrokken is bij de ontwikkeling van een eigen binnenvaartvloot. Op vrijdag 24 september werd met de doop van de Liberty het tweede schip van deze vloot in gebruik genomen.

In juni kwam de Wotan in de vaart als eerste van de beoogde vloot waarbij Ludwig Harms Finanzdienstleistungen nauw betrokken is. Op 24 september sloeg op Groningen Shipyards in Waterhuizen de champagne tegen de boeg van de Liberty, een zusterschip van de Wotan. Kapitein wordt de Nederlander Erwin Nesselaar; hij pacht het schip.

Pachtschepen
“Wij zijn van huis uit een financieringsmaatschappij, maar wel een met roots in en kennis van de binnenvaartsector”, vertelt Ludwig Harms. “Wij constateerden een vraag naar pachtschepen en zijn op deze roep uit de markt ingesprongen.”

Ludwig Harms is een uitgesproken Europeaan: “De Europese eenheid is van groot belang; daarin zit de toekomst.”

Harms werkt daarbij in CV-constructies, waarbij de financieringsmaatschappij op zoek gaat naar particuliere investeerders voor de bouw van schepen. Dit particulier kapitaal geldt als eigen vermogen en daarmee als basis voor restfinancieringen door Duitse banken. Ludwig Harms: “Wij werken zeer nauw samen met zowel regionale als nationale banken in Duitsland. Wij zijn van plan om binnen deze constructie in de toekomst meer schepen te gaan bouwen, zowel tankers als drogeladingschepen en zowel schepen van 85 bij 9,50 meter als 110 bij 11,45 meter.”
Ludwig Harms Finanzdienstleistungen biedt hiermee toegang tot Duitse financieringen voor particuliere klanten uit heel Europa. Ook biedt Harms ondersteuning bij de Existenzgründung, het opzetten van de onderneming in Duitsland.
Zelf is Ludwig Harms niet aan landsgrenzen gebonden. Hij is een uitgesproken Europeaan: “De Europese eenheid is van groot belang; daarin zit de toekomst. Wij onderhouden daarom nauwe contacten met makelaars en bevrachters in heel Europa. De eerste Existenzgründung doen wij in Duitsland, aangezien dat voordelen heeft.”

Binnenvaartroots
Ludwig Harms heeft binnenvaartroots. Zijn jeugd speelde zich af op het water. Hij groeide op op een binnenvaartschip waarmee zijn ouders voeren op de Noord-Duitse kanalen en rivieren: Weser, Hunte, Küstenkanaal, Dortmund-Eemskanaal en Mittellandkanaal. Als kind wilde hij zijn vader achterna: ook binnenvaartschipper worden. Maar het liep anders; hij kwam terecht in de bankwereld. Zo werkte hij twintig jaar bij een regionale bank in Elsfleth, waarvan zeven jaar als manager.

Op vrijdag 24 september was de doop van de Liberty. (foto’s Jan Johan ten Have)

Ook zijn echtgenote Frauke groeide op in een schippersgezin en ook zij kwam aan de wal terecht; ze ging werken in de administratieve sector. In 1993 kozen Ludwig en Frauke Harms voor zelfstandigheid, met Harms Finanzdienstleistungen e.K.. Het zwaartepunt kwam te liggen op financiële dienstverlening voor de binnenvaart en de kustvaart.
De portefeuille bestaat uit ongeveer 120 scheepvaartbedrijven, waarvan Ludwig Harms er voor zo’n negentig reder is. Het management van Ludwig Harms Finanzdienstleistungen is in handen van Ludwig en Frauke Harms. Zij worden hierbij gesteund door drie leidinggevende medewerkers: Ralf Jonat, die zich bezighoudt met financieringen, bedrijfsleider boekhouding Marco Poppe en zoon Arne Harms, die in januari afstudeerde en sindsdien economische en technische ondersteuning biedt.

Kanalentanker
De Liberty is een dubbelwandige type C-tanker, is 84,75 meter lang, 9,50 meter breed en heeft een maximale diepgang van 3,20 meter. Daarmee is het schip onder meer geschikt voor de Duitse kanalen. Het door Germanischer Lloyd gekwalificeerde schip heeft een totale capaciteit van omstreeks 1650 ton, verdeeld over vijf ladingtanks. De tanks zijn voorzien van verwarmingsspiralen die extern te verwarmen zijn.
De hoofdmotor is een 1278 pk sterke Mitsubishi S12R-C2MPTK, die een ProMarin schroef aandrijft. De hulpset bestaat uit drie John Deeres (van 520, 120 en 64 kVA). De boegschroef is een Omega 31100-4K van 282 kW.
De Liberty is volledig gebouwd aan het Winschoterdiep. Het casco werd gebouwd bij Groningen Scheepsbouw Combinatie (GSC) en de afbouw vond plaats bij het naastgelegen zusterbedrijf Groningen Shipyards. Harms: “Het schip is compleet gebouwd in 21 weken, door allemaal Europese ondernemers en leveranciers. Niet alleen werd het erg snel gebouwd, ook is de kwaliteit uitstekend. Wij zijn bijzonder tevreden.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -