Gedragen door een Chinees containerzeeschip zaten de Oostzee en Leopoldstad op hun overtocht met z’n tweetjes naast elkaar, als het ware in de business class. In de Waalhaven werden de casco’s vanaf de containers in hun element getakeld. Het zeeschip verhaalde nadien naar pier 7 om te lossen en de Oostzee naar Visscher Scheepsreparatie in Sliedrecht om er een mts van te maken.
Vanzelfsprekend werd dit evenement van aankomst gevolgd door de eigenaars en cascospotters die de laatste jaren met de binnenkomers uit de Oost reeds menig fotoalbum vulden. "Dit is voorlopig de laatste", aldus Pascal Bauwens die samen met zijn familie alles van doen heeft met de Noord-, Zuid- en Oostzee.
Pascal Bauwens nam, geflankeerd door zijn broer Yves voor de realisatie van dit casco direct contact op met een Chinees handelshuis. Hun zuster Vicky support zoals gebruikelijk de firma met haar communicatie- en boekhoudkundig talent.
Pascal leerde tijdens vele survey-reizen – soms in gezelschap van Richard Pols en mts Leopoldstad-eigenaar Amadee Somers – Chinese omgangs- en onderhandelingsvormen op de werkvloer. Met een Chinese voorman even bijpraten aan dek of boven de tekening vergt een hoge graad in gebarentaal. Pascal kreeg hier hulp van Lloyds Shipping Asia. LRS-baas Willem Moelker stuurde zijn surveyors die het project volgens de lijnen van de tekening afwikkelden.
Visscher Scheepsreparatie
Bij afbouwen in Sliedrecht is de communicatie simpeler volgens papa Roland Bauwens, die dit karwei samen met partner Georgette voor zijn rekening nam. Bauwens als projectleider en aannemer van de onderaannemers en de mannen van Visscher voor ijzerwerk en installatie, dat werkt! Roland: "Met Theo de Paus en Bert de Haas, kortom alle medewerkers van Visscher, kunnen we mee door één deur. Een dergelijke bereidwilligheid en overal een oplossing voor hebben kom je niet zoveel meer tegen. De directie trekt als het moet een ketelpak aan en is samen met hun mensen tot alles in staat. Visscher heeft niet alleen prima afgebouwd maar we hebben met de mannen ook schik gehad."
Theo de Paus en Bert de Haas zijn de regulateurs van de firma. In totaal zijn ze met twaalf mensen op de werkvloer en volgens Theo kan je op de mannen rekenen. Het is geen cliché wanneer ze zeggen bij een probleem – hoe laat of vroeg het ook is – onmiddellijk naar boord te komen.
Ze zijn klein, betrouwbaar en sterk in iets speciaals. Visscher pakt alle motoren aan en zijn gespecialiseerd in Volvo (inbouw, revisie of reparatie). De orderportefeuille is niet slecht maar kan altijd beter, laat Bert weten. Op dit moment hebben ze twee grote revisies onderhanden.
Wanneer het nieuwbouw betreft, zetten ze er een tandje bij. In de bijna dertig jaar van zijn bestaan kan de firma rekenen op externe medewerkers die altijd bereid zijn om bij te springen. De mannen van Visscher Scheepsreparatie in Sliedrecht zijn goed in hun vak. Ook al ligt Sliedrecht niet aan zee, de Sliedrechters gaan niettemin ‘recht door zee’.
Unieke besturing
De Oostzee is 130 x 11,40 meter en draagt 4.000 ton door de sluis van Tiel! Met twee Veth Z-drives van 1,40 diameter, aangedreven door twee 1000 pk Caterpillars, loopt dit afwijkend model met 3.000 ton 19,6 kilomter per uur.
De machinekamer begint bij spant 0. Deksels in het achterdek maken service snel en comfortabel. Decibels blijven eveneens op het achterdek. Manoeuvreren is spelevaren!
Het aanbrengen van de Veth Z-drives en voor overig onderwaterwerk gebeurde op de 140 meter lange helling van Scheepswerf Nederlof. (foto’s Johan de Witte)
Met nog een Veth-Jet in het voorschip zet de stuurman de Oostzee letterlijk naar zijn hand. Het schip is 4.230 ton ondergeijkt. Door verhouding lengte en indeling van het ladinggedeelte ligt het bij volle tanks exact gelijklastig.
Het dekhuis is over de volle scheepsbreedte gebouwd. De chique zwart gemoffelde stalen lessenaar, is een sieraad in de EBR-stuurhut. Met een druk op de knop worden de Veth-Jet kanalen kopschroef en twee Z-drives synchroon gekoppeld. Wanneer de joystick in een 90 graden stand ten opzichte van de kiellijn wordt gedrukt, werken de voorstuwingsbronnen zodanig samen dat het schip exact dwars uitgaat. Deze manoeuvre is in principe over 360 graden uitvoerbaar. Ook onafhankelijke bediening is vanzelfsprekend mogelijk. Een unieke besturing, die kapiteins een vakantiegevoel geeft.
Het trunkdek is verrijkt met een enkelleidingsyteem van Leemberg plus zeven door EPS geleverde Bornemann-pompen. Voor elektrische functie zorgde Werkina en voor comfort tekende Scheepstimmerbedrijf Hoogendoorn.
Voor het aanbrengen van de Veth Z-drives en de zinkanodes alsook overig onderwaterwerk werd gebruik gemaakt van de moderne 140 meter lange helling van Scheepswerf Nederlof.
Na de proefvaart op 28 september is de Oostzee voor Trendco in the running gegaan. Dat dat gaat lukken, heeft de Noordzee al bewezen; die was tenslotte van hetzelfde laken een pak.
(Johan de Witte)