- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMejora heeft klasse van zichzelf

Mejora heeft klasse van zichzelf

- Advertentie -

Delen

Honderdvijfendertig meter schip uit Orsova. Geleverd en technisch gerealiseerd door Jiskoot & Van Weel. Koedood inbouw met Mitsubishi voortstuwing en Van der Velden roeren. ‘Kunst’ van Anko Piping, zo zuiver als een artist impression op het trunkdek. En of het niet genoeg is, door Timmerbedrijf Verveer onderscheiden met fraai interieur. De Mejora past weliswaar niet in een jachthaven, ofschoon…

Doopvrouw Cynthia de Koning en Michel van Weel.

De zuivere lijnen en de strakheid van de constructie zijn allergisch voor plamuur en slijptol. Als straks steigers en sluizen hun invloed laten gelden, dringt de jachthavenillusie zich op. Niettemin verlangt de prijs nu eenmaal dat er stevig mee gevaren wordt. Vanzelfsprekend moest Lloyds zijn klasse er nog aan geven, maar het casco had die van zichzelf.
Proefgevaren is er al, gedoopt werd de Mejora bij Koedood in Hendrik-Ido-Ambacht door Cynthia de Koning. Spijs en drank op dit doopfeest werden verzorgd door Mathilda Danser van Meals and More in een tot partytent omgetoverde werkloods.

Troef
Monteurs van Koedood kijken wie er de trap afkomt. Als we tussen de beide Mitsubishi’s staan en om ons heen naar kwaliteit kijken, zeggen ze: "Mooi hè." Het vertelt dat ze er zelf lol in hebben om iets mooi te maken.

“Koedood realiseerde ruimtelijke machinekamers.” (foto’s Johan de Witte)

"Vier maanden lang loop je een marathon, maar je werkt hier prettig en er wordt gelachen", aldus Leo Sybrands. Hij kwam in 1980 met zijn Linquenda al bij Koedood voor de wal. Sindsdien passeerden in diverse schepen verschillende motormerken de revue en toen Mejora Tankvaart BV met aan het roer Leo en Marga Sijbrands Veldhuis opnieuw de keus maakten voor Mitsubishi, is er weer een troef in het spel.
De Mitsubishi is een betrekkelijk eenvoudige motor met een 49 liter grote cilinderinhoud zonder elektronische inspuiting, die voldoet aan de CCR2-norm. Wat er niet op zit, laat het ook niet afweten! De motoren zijn uitgelegd op de nieuwe brandstof EN590. Het verbruik hiervan is iets minder in vergelijking met gasolie, dankzij een verbeterde verbranding. Mitsubishi heeft als snelloper “een relatief grote body en kan hierdoor een stootje verdragen”. Last but not least: zijn prijs en de Koedood-service maken hem bijzonder sterk.

Jiskoot & Van Weel
Deze Orsovaar heeft een holte van 5,90 meter en – let op: nu komt het – een kruiphoogte van 4,50 meter. Bijna een duikboot dus. Het doet vermoeden dat er rekensommetjes op losgelaten zijn. We spreken Michel van Weel die de bouw technisch heeft begeleid en daarbij als het moet zijn ketelpak aantrekt.
Volgens geruchten op de werkvloer heeft hij in het mts Mejora zijn ziel en zaligheid gelegd. Michel: "We zagen op het Vuile Gat met 3100 ton in de tanks 21,4 op de teller komen. Een kostbare snelheid die je na de eerste bunkering wel afleert. Niettemin waren we met de 53 dB-meting in de slaapkamers, en rekening houdend met de nog lege woning, helemaal blij. Applaus voor de timmerlieden van Verveer en alle flexibels.”

“Koedood realiseerde ruimtelijke machinekamers; perfect geïnstalleerd, doordachte uitvoering en fraai afgewerkt. Cummins-motoren, twee achterin en een reserve voorop, zorgen voor boordenergie. De pompmotor is eveneens een Cummins en bedient de veertien Marflex-pompen. Op efficiënt ballasten is de nadruk gelegd. Als Jiskoot & Van Weel hebben we ons er op gericht om maatwerk te leveren."

Flexibele ruimte
De Mejora krijgt gang door tweemaal 1278 Mitsubishi en stuurt met Van der Velden. Verhaar houdt het voorschip in bedwang. Voordat we weer aan de wal stappen, kijken we nog even in het domein van Marga, die tot de vaste bemanning gerekend mag worden. "We hebben het voor ons doen een beetje mooi gemaakt. Aan boord willen we ook thuis zijn."
Het is een gedeelde woning waar je flexibele ruimte creëert voor medewerkers. Verveer leverde wat je noemt geen plug and play!

De Binnenvaartkrant wenst de familie Sijbrands een goede vaart met de vlag van TCA Antwerpen in top. Dat de betekenis "verbetering en voorruitgang" van het Spaanse Mejora maar mag uitkomen.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -