- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLRG Gas 89 opgeleverd

LRG Gas 89 opgeleverd

- Advertentie -

Delen

Kort voor de doop van de gastankers LRG GAS 88 en LRG GAS 89 in Duisburg zijn we op de werf van TeamCo Shipbuilding. De LRG GAS 88 heeft voorafgaande aan de officiële gebeurtenis al de nodige reizen gemaakt. Na een geslaagde proefvaart van ‘de 89’ worden langs de kade in Heusden nog wat zaken nagelopen waarna ook dit schip definitief zal vertrekken. Het schip is voor Lehnkering de derde gastanker die in nauw overleg met Gerrie van Tiem en Marcel Zweers is bedacht en opgeleverd.

 

(foto’s Hans Heiligers)

Als journalist voor De Binnenvaartkrant kom je best wel eens ergens en doe je veel indrukken op. Maar als wij zien wat er hier is bedacht, getekend en uitgevoerd, dan begrijp je pas hoeveel er komt kijken voordat alles op papier staat en onder de strenge ogen van de keurende Veritas klasse is gebouwd. We zien indrukwekkend leidingwerk, er zijn beveiligingen voor over- en onderdruk. Aan dek staan vier zeer specialistische pompen van formaat die je niet snel over het hoofd ziet. Ze dragen het label van Desmi K&R pompen en leveren per stuk een capaciteit van 100 m3. Vergeet daarbij niet dat ze met een werkdruk van 13 bar enorm scoren met hun opvoerhoogte. De pompen zijn frequentiegeregeld zodat ze individueel naar wens kunnen worden
bediend.
Jammer voor de pompleverancier is dat Marcel Zweers voor Lehnkering had bedacht dat het voordeliger was om dit met een Scheldehuid uitgevoerde schip nu eens niet met zes maar met vier Gronemeyer & Banck-tanks van 580 m3 per stuk uit te voeren. Dat scheelt niet slechts twee pompen: het totale voordeel voor de opdrachtgever loopt pro rato ook nog eens met 4/6e deel verder door, omdat er minder wordt geïnvesteerd in pompbedrijf, leidingen en meetapparatuur.

Veiligheid voorop
Doen waar je goed in bent, dat geldt voor Lehnkering en dat geldt voor TeamCo Shipyard. Het resultaat is een goed exploiteerbare gastanker van 2.320 m3 en 95 x 11,45 x 2,80 meter. Het pompbedrijf en de gascompressor krijgen de benodigde energie van een Scania-generatorset van 475 kVA. In aanvulling en als veiligheid doen er nog twee generatoren dienst aan boord. Volgens het naamplaatje van John Deere zijn ze ieder goed voor 120 kVA. Als we onze gedachten daarover laten gaan stellen we vast dat het geheel aan voorzieningen op dit schip heel bedrijfszeker en veilig is opgebouwd. Mocht het nodig zijn, dan is de gascompressor zelfs in staat om het complete loswerk van de gezamenlijk pompen over te nemen. Veiligheid voorop.
Dat geldt ook voor de voorstuwing, die toevertrouwd is aan twee betrouwbare Mitsubishi’s type S12A2, die volgens Arie Koedood 862 pk per stuk leveren. Samen met de Verhaar Omega-boegschroefinstallatie zal de LRG GAS 89 binnen een breed verzorgingsgebied kunnen navigeren om te voldoen aan de nog steeds toenemende vraag naar gas. Op de vrijgekomen plaats langs de afbouwkade bij TeamCo wordt inmiddels al weer gewerkt aan de afbouw van twee nieuwe tankschepen.

(Hans Heiligers)

Optimale samenwerking Lehnkering – TeamCo

Voorafgaand aan onze reportage over de bouw van de gastanker LRG 89 spreken we op kantoor met Gerrie van Tiem en Marcel Zweers. De gastanker LRG 89 is inmiddels het derde turnkeyproject dat door TeamCo Shipyard werd geleverd aan Lehnkering Reederei.

De opdracht van Lehnkering betekende opnieuw een speciaal project voor de werf, waarin ze veel kennis en energie hebben gestoken. Dat begon reeds met het ontwerp waarbij TeamCo in overleg met Lehnkering heeft gezocht naar de meest geschikte wijze om het casco (gekocht van Rensen en gebouwd te Orsova) zo economisch mogelijk te benutten. En als we vanaf het hoger gelegen kantoor de nieuwe LRG 89 bekijken, is dat buitengewoon gelukt. Marcel Zweers heeft op meerdere punten voordeel voor zijn opdrachtgever kunnen behalen.

Vier in plaats van zes tanks
Binnen de mogelijkheden die de toegepaste Scheldehuid-constructie bood, werd net zo lang gedacht en getekend tot het perfecte bouwplan ontstond. Veel winst werd behaald door het schip uit te rusten met vier in plaats van zes tanks. “Het voordeel daarvan werkt door op veel fronten”, zegt Marcel Zweers. Het scheelt in de kosten voor leidingwerk, pompen, meetsystemen. “Tel daar bij nog eens de continue besparing op van de handling door de bemanning, dan heb je meteen het model voor het terugverdienen in beeld”, vervolgt hij. “Bovendien draagt het geheel stevig bij aan het onderdeel bedrijfszekerheid.”


Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -