In de komende bietencampagne worden suikerbieten per schip vervoerd van Zuid-Limburg naar de suikerfabriek in Dinteloord (Noord-Brabant). Dit is de uitkomst van een pilot die Cosun Beet Company afgelopen herfst heeft uitgevoerd.
De proef wees uit dat het vervoer van suikerbieten per schip iets goedkoper is dan het vervoer over de weg. Extra voordelen zijn dat vervoer over water ook bijdraagt aan het verlagen van de CO2-uitstoot en zorgt voor minder drukte op het wegennet in Nederland. Er is voor de proef ook gekeken naar het vervoer per spoor, maar die optie viel snel af, omdat hij veel te duur was. De proef wees ook uit, dat suikerbieten in bulk vervoeren goedkoper is dan in containers.
Niks nieuws
Toch is transport van bieten over water op zich niks nieuws. De veertig suikerfabrieken die Nederland ooit telde, lagen bijna allemaal aan het water. Tot 2005 werden vanuit Limburg en de Wieringermeer nog bieten in het schip geladen. Een flinke efficiëntieslag in het wegtransport werd toen gemaakt door de overstap van vrachtwagentrailers met een aluminium chassis waardoor de trailer van leeg-18 ton naar leeg-15 ton ging. Bovendien gingen de suikerbieten niet langer naar Puttershoek, maar naar Pfeiffer en Lang, net over de grens in Duitsland.
Vorig jaar werden in Stein Zuid-Limburgse suikerbieten in bulk in een binnenschip geladen om in de CBC-fabriek in Dinteloord te worden verwerkt. Een stukje noordelijker, in Born, werden een paar weken later containers met bieten geladen, met dezelfde bestemming. Parallel aan dit vervoer over water brachten ook vrachtwagens bieten naar Dinteloord.
Minder uitstoot
Arno Huijsmans, CEO van Cosun Beet Company, licht de uitkomst van de pilot toe: “Uiteindelijk is de conclusie dat we kiezen voor het transport van suikerbieten per bulkschip van Zuid-Limburg naar Dinteloord. De bieten worden in elk geval los gestort. Dus niet in containers. Op zich is de laatste vorm van vervoer een mooie optie, alleen de kosten zijn beduidend hoger. Suikerbieten in een bulkschip kent circa 20 CO2-reductie, is goedkoper en wat de kwetsbaarheid van de bieten betreft hebben we geen extra verliezen.”
De lagere CO2-uitstoot telt voor Cosun Beet Company. “Dat vinden wij heel belangrijk. Wij willen CO2 reduceren. Dat hebben wij afgesproken in samenwerking met de provincies in het project de Groene Cirkels. Als wij de suikerbieten in de komende campagne over het water gaan vervoeren, dan reduceren wij 15.000 ritten over de weg, oftewel 2,5 miljoen kilometers. En in dat geval hoeven we veel minder chauffeurs in te zetten.” Provincie Noord-Brabant wil ook graag de druk op het wegennet rond Eindhoven verlagen. “Bietentransport speelt gedurende de campagne een substantiële rol in de verkeersdrukte”, zegt Huijsmans.
Andere regio’s
CBC had ook gekeken naar het vervoer over het spoor. “De prijs is veel hoger dan ons huidige vervoer”, aldus Huijsmans. “Het verschil is zo groot dat het voor ons niet interessant is. Daarom hebben we deze modaliteit niet in de pilot opgenomen.”
Nu de proef positief heeft uitgepakt voor de binnenvaart, wil Huijsmans bekijken of ook andere regio’s in Nederland kunnen switchen. “Wij gaan eerst met de ervaringen die we nu opdoen, bekijken of er potentie is om dit uit te breiden naar andere delen van Nederland.”
“Bijvoorbeeld naar andere delen van Limburg of Noord-Holland. Suikerbieten uit Noord-Holland gaan dan naar de fabriek in Groningen. Tegelijk is het uitgesloten dat we uiteindelijk 8 miljoen ton suikerbieten per schip naar de fabriek brengen. We gaan geen bieten vanuit Klundert per schip naar Dinteloord brengen en ook niet vanuit Assen naar Groningen. Maar afhankelijk van hoe het precies zit met de vaarwegen en sluizen, kun je denken aan meerdere gebieden waarvan de suikerbieten per schip kunnen worden opgehaald.”
In de komende campagne zullen in totaal acht binnenschepen worden ingezet voor het vervoer van de suikerbieten uit Zuid-Limburg. Huijsmans: “Wij hebben afspraken gemaakt met de NPRC over het bietentransport. Die organisatie gaat dat verder verzorgen.