- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCL Nogaro: Belgische schone uit Waterhuizen

CL Nogaro: Belgische schone uit Waterhuizen

- Advertentie -

Delen

Het is dinsdag 10 september 2024. Tegen zes uur in de ochtend is het nog donker en stil in de haven van Delfzijl. De sleepboten Waterpoort en Gruno IV vertrekken op dit moment al vanuit de haven met een reeds ver afgebouwd nieuwbouwschip, de CL Nogaro. De route voert over het Zeehavenkanaal en de Eems. Net na het passeren van de Oterdummer pier maakt de donkerblauwe kleur van de lucht voorzichtig plaats voor het geel van de opkomende zon. De sleep vaart rustig door naar Emden waar de CL Nogaro zal worden afgebouwd. Om meer te weten te komen over het schip bezoeken we de bouwwerf en reizen we daarvoor naar Waterhuizen.

Een paar kilometer ten zuidoosten van de stad Groningen ligt het dorp Waterhuizen. Direct aan het Winschoterdiep zijn hier op hetzelfde terrein twee bedrijven gevestigd.

(foto Simon Marrink)

Het eerste bedrijf is de werf GS Projects. Het is eigendom van de reder Daniel Gausch en de scheepsmakelaar Christian Hochbein. Het bedrijf overtuigt klanten niet alleen met concurrerende prijzen, maar ook met een zeer hoge en constante kwaliteit van volledig in eigen huis gebouwde schepen.

De werf is actief op het gebied van de bouw van dubbelwandige binnenvaarttankers en zeeschepen. Het bedrijf beschikt naast een langshelling ook over een dwarshelling. In totaal worden er jaarlijks zes tot acht schepen gebouwd.

SaS Waterhuizen

GS Projects is de opdrachtgever van SaS Waterhuizen, het tweede bedrijf op het terrein. SaS staat voor Ship and Steelbuilding (SaS). Dat bedrijf is hier sinds kort gevestigd. De werf bouwde daarvoor in Foxhol tankers voor de binnenvaart en de kustvaart. Ook werd een serie zeeschepen gebouwd.

De werflocatie wordt gehuurd door Roelof Kregel, Fred Ufkes en hun compagnon Bouko Meijer. De werf verzorgt behalve de bouw van de casco’s ook de totale afbouw van de schepen.

De locatie in Waterhuizen is overigens al heel heel lang verbonden met de scheepsbouw. Tot aan het faillissement in 2001 was hier de werf van Van Diepen gevestigd. Een bekende naam die met zekerheid teruggaat tot minimaal het jaar 1875. Van 2002 tot 2006 bouwde Maas Shipyard Waterhuizen hier schepen. Daarna werd de werf overgenomen door de huidige eigenaren van GS Projects.

“GS Projects heeft onlangs een opdracht voor de bouw van vier schepen van 5.900 ton binnengehaald. Er is een optie afgesproken voor de bouw van nog vier identieke schepen. De opdracht komt van Longship Group uit Groningen. We mogen best trots zijn op het feit dat we samen met onze concurrenten in de directe omgeving in staat zijn om door te bouwen en onze lokale toeleveranciers van werk te blijven voorzien”, antwoordt John Mulder als projectmanager van GS Projects op de vraag hoe de toekomst van de werf eruitziet.

(foto Simon Marrink)

Conti-Lines Coastal

De CL Nogaro is gebouwd in opdracht van Conti-Lines Coastal uit Antwerpen. Samen met het zusterschip CL Flanders voegt de rederij hiermee de eerste twee nieuwbouwschepen toe aan de shortsea-vloot.

De CL Nogaro is als bouwnummer 241 gebouwd. Het schip liep op 1 februari van dit jaar dwarsscheeps van stapel nadat het was gedoopt door Gabriella Reghellin. Zij is directeur van Conti Carwil.

Het schip is vernoemd naar Porto Nogaro, een Itali­aanse haven aan de Adriatische Zee. Hier start een belangrijke route van Conti Carwil die door de Middellandse Zee loopt. Het zusterschip, de CL Flanders, werd op dezelfde dag gedoopt door Gina Swenters van Conti-Lines.

(foto Simon Marrink)

De CL Nogaro is van het type GS Eco-Freighter 3700. Door de open-top-notatie, de hoge zichtlijn vanaf de brug, tussendekken en containerfittingen is het schip uitermate geschikt voor het vervoeren van projectlading en stukgoed.

De lengte over alles bedraagt 88,00 meter en de breedte 13,40 meter. Om een snelheid van 10 knopen te kunnen bereiken is aan boord een 6-cilinder Mitsubishi hoofdmotor van het type S12R-MPTAW met een vermogen van 1.040 kW geplaatst.

De sea trials waren op 21 november. Ondanks de enorme sneeuwval op die dag konden deze succesvol worden afgerond door de flexibiliteit en inzet van de medewerkers van de werf en de toeleveranciers. Het schip is een aantal dagen later door de werf aan de rederij opgeleverd. De CL Nogaro vaart onder Belgische vlag en heeft Antwerpen als thuishaven.

Door Simon Marrink

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -