- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekLekker Belangen Rijk

Lekker Belangen Rijk [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Toen begon het water drastisch te zakken, zodat we zeker kunnen zijn dat geen al te grote groep schippers bijeen zal komen. Zou een delegatie van de EVO en Fenex bij Konstanz krampachtig het water tegenhouden? Het draagvlak voor bodemprijzen vaart nu met halflege schepen. Met een schepje er bovenop om het draaglijker te maken schuurt het vlak over de bodem.

Wat bezielt de verladersorganisatie om zo wanhopig te verhinderen dat schippers het hoofd boven water houden? Ze mochten willen dat ze de waterstanden konden beïnvloeden.
Voor de vorm zegt EVO begrip te hebben voor een reddingsplan van deze zwaar getroffen sector. Een plan dat alleen maar werkt als er voldoende draagvlak is. Maar zo gauw een groep(je) schippers de koppen bij elkaar steekt, gooien de verladers de kont tegen de krib. Dan gaat er een laf briefje uit naar de Mededingingautoriteit om te verklikken dat de schippers stout zijn.
Ach, verladers zelf zal het een zorg zijn. Die zeggen immers altijd dat het niet erg is om een wat hogere vracht te moeten betalen, als de concurrent dat ook maar moet.
EVO is echter geen verlader maar een belangenorganisatie. Een organisatie die niet door de verladers betaald wordt om schippers een rechtvaardiger vracht te bezorgen. Dat briefje dient niet het belang van de verladers maar van de organisatie. Daarmee toont EVO aan ledenogen dat ze ‘goed’ bezig zijn. En de sector zelf ziet met lede ogen toe dat ze niet op de sympathie van verladers mogen rekenen, mocht de branche erin slagen voldoende neuzen één kant op te krijgen zodat de vrachtprijzen kunstmatig worden opgekrikt. De EVO zegt: over m’n lijk (ik denk dat veel schippers daar wel oren naar hebben). Welkom in het Belangen Rijk.

Wat is eigenlijk het belang van die andere enorme machtsfactor in de binnenvaart, de banken? Een bank handelt in geld, dus zal het enige belang dan ook wel geld zijn. Dat is wel prettig. Geld stinkt niet. Het is een rekensommetje. De bank neemt z’n verlies als dat verlies niet groter is dan de prijs van het drijvend houden van het onderpand. Dat laatste wordt echter duurder als een regeling wordt opgetuigd die de bank deels moet (voor)financieren. Per schip valt het echter wel mee als er heel veel schepen deelnemen. Dat mag niet van EVO.
Tijd dat banken met EVO gaan praten. Of liever: met de verladers.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -