- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLean afgebouwd door 80-jarige

Lean afgebouwd door 80-jarige

- Advertentie -

Delen

Markerink uit Tolkamer bestaat eind deze maand precies tachtig jaar. Het familiebedrijf werd in 1929 opgericht door G.J. Markerink. In 1950 nam zijn zoon de zaak over. Daarna is het bedrijf overgenomen door de drie zonen van G.D. Markerink. In 2005 nam Alexander Markerink (algemeen directeur), samen met zijn neef Remie (hoofd magazijn), het bedrijf over van zijn vader Jan Markerink.

Bij Markerink kunnen schepen tot 135 meter worden afgebouwd. De ruime vluchthaven met daarin het werfschip zorgt voor een betere logistiek en efficiënt werken. (foto Jan Hoek)

De belangrijkste activiteit in het oprichtingsjaar was het inbouwen van T-Ford-motoren in parlevinkers. Motoren zouden alle jaren als een rode draad door de geschiedenis van het bedrijf aan de Bijlandseweg lopen. Er werd sinds 1995 naast onderhoud, reparatie en inbouw van dieselmotoren sporadisch een schip afgebouwd, maar de afbouw van alle type binnenvaartschepen kwam begin deze eeuw pas echt in een stroomversnelling. Dat de 80-jarige nog steeds patent werk aflevert, bleek bij de oplevering van de circa 3400 ton metende Lean.

Rijnreis
Aan de wal in de vluchthaven van Tolkamer liggen tal van schepen, die keurig een beeld geven van de veelzijdigheid van Markerink. Op de plaats waar de Lean is afgebouwd, ligt nu de Mark Hardi I voor afbouw, de Ella ligt er voor reparatie en een van de mooiste passagiersschepen van ons land, de Da Vinci van de Feenstra Rijn Lijn, ligt er voor het plaatsen van nieuwe generatorsets. Op het eveneens zeer fraaie zusje van de Da Vinci, de Rembrandt van Rijn, vieren directie en het personeel met hun partners eind november tijdens een Rijnreis van Köln via onder andereBoppard naar Tolkamer het 80-jarige bestaan van Markerink. Voor het bedrijf is de Rembrandt van Rijn een bekend schip, want twee jaar geleden verzorgde Markerink de hermotorisering van dit luxe passagiersschip.

Diverse merken motoren
“Onze hoofdtaken bestaan uit het repareren en onderhoud van scheepsdieselmotoren in de binnenvaart, het inbouwen van nieuwe motoren, keerkoppelingen, generatorsets en het afbouwen van casco’s”, vertelt Alexander Markerink. “Tot het servicegebied behoren alle Europese binnenwateren. We zijn van oorsprong een Deutz-dealer, een bedrijf dat is overgenomen door Wärtsilä. Het zijn voor ons vooral langzaamlopers voor de vervangingsmarkt.”
“Vijf jaar geleden zijn we benaderd door Pon voor de vertegenwoordiging van Caterpillar en bijna drie jaar geleden door Arie Koedood voor Mitsubishi. De samenwerking met beide bedrijven loopt tot volle tevredenheid van alle partijen. Wij zijn blij met de merken die in de praktijk bewezen hebben kwaliteit te hebben. Wij hebben voor elk type motor specialisten in dienst met de nodige opleidingen en ervaring.”

Meer capaciteit
Bij Markerink kunnen schepen tot 135 meter zonder problemen afgebouwd worden. De ruime vluchthaven met daarin het werfschip zorgt voor een betere logistiek en er kan efficiënter gewerkt worden. Dit, in combinatie met de torenkraan, heeft voor meer capaciteit voor het afbouwen van nieuwbouwschepen gezorgd. Alexander Markerink zegt verder: “Naast de toename van de afbouwprojecten verwaarlozen wij zeker de hermotoriseringen niet. Wij trachten ons te onderscheiden met snelheid, goede prijzen, het leveren van kwaliteit en een goede aftersale service van zeven maal 24 uur per week. Ondanks de hectiek en drukte doen we er alles aan de klant zo snel mogelijk aan het varen te krijgen.”

Maasvallei
In opdracht van Theo de Goeij is onlangs drogeladingschip Lean opgeleverd. Het schip van 110 x 11,45 meter wordt voortgestuwd door een Mitsubishi van 1700 pk bij 1600 toeren. Verder beschikt het schip over twee John Deere generatorsets van 65 kVA en een Scania-boegschroefmotor van 550 pk. Naast droge lading kan de Lean van Goba vof dankzij de door Alubouw de Mooy geleverde stuurhut met kolom vier lagen containers vervoeren. De Lean heeft twee spudpalen.
Eerder bouwde Markerink voor dezelfde opdrachtgever het ms Maasvallei. Dat De Goeij ook zijn nieuwe schip bij Markerink heeft laten afbouwen zegt alles over de kwaliteit die de scheepswerf uit Tolkamer levert. Dat is ongetwijfeld ook de reden dat de orderportefeuille van Markerink goed gevuld is. Er zijn opdrachten voor de afbouw van de eerder genoemde Mark Hardi I met een afmeting van 95 x 11,45 meter, een tanker en een droge ladingschip, beide met een afmeting van 110 x 11,45 meter, diverse hermotoriseringen en het leveren van generatorsets voor een passagiersschip. Bovendien zitten er diverse reparatieopdrachten waaronder ook verschillende passagiersschepen in de orderportefeuille. “We hebben dan ook geen reden tot klagen”, zegt een contente Alexander Markerink tot besluit.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -