- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDordogne: lage kruiplijn, maximale prestaties

Dordogne: lage kruiplijn, maximale prestaties

- Advertentie -

Delen

Je hoeft Evert en Everhard Straatman echt niet uit te leggen hoe een ideaal tankschip er uit ziet; ze hebben er al genoeg gebouwd. Vader en zoon waren bovendien de eersten die in Europa een tankschip van 135 meter lieten bouwen. Dat was in 2000 en het schip droeg de naam Maracaibo. Nu is het mts Dordogne afgebouwd, waarvoor het mts Orinoco model stond, een eerdere nieuwbouw van de familie.

Caterpillar-geel in de machinekamer. (foto’s Hans Heiligers)

Het is maar goed dat het rekeningrijden nog niet is ingevoerd. De kilometerteller van Everhard heeft dit jaar veel overuren gemaakt. Niet alleen voor de bouw van het casco van de Dordogne, maar ook nu is hij opnieuw wekelijks in Polen voor de nieuwbouw van nóg een mts Orinoco. Hoe die afbouw verloopt, horen we in december als hij gereed is; we beperken nu onze aantekeningen tot de bouw van mts Dordogne.

Orinoco
Het casco is in Polen gebouwd op de werf van Prokonstal in Szczecin. Everhard heeft het casco ontworpen in samenwerking met Geert van der Molen van Scheepsbouwkundig Ingenieursbureau Maaskade. Dat bureau heeft zowel de Maracaibo als de Orinoco uit 2005 ontworpen. Als hij op bezoek ging bij Geert, had Everhard altijd de tekeningen van zijn mts Orinoco uit 2005 bij zich. Dat schip stond vanwege de sublieme vaareigenschappen model voor de nieuwbouw van de Dordogne. Hij heeft er niet veel aan laten veranderen; hooguit is het hier en daar nog wat flexibeler uitgevoerd. Daardoor is het beslist geen lowbudget-schip geworden.
De Dordogne is een praktisch schip geworden met mooie rondingen. Het schip navigeert geweldig, waardoor het een plezier is om er mee te werken. Het meet 1792 ton en heeft een lengte van 81,30 bij 10,20 meter. Door Lloyds zijn certificaten afgegeven voor een type C, met zes gecoate tanks met een totale inhoud van 1800 m3.

Kanalen
De kruiplijn is 3,90 meter bij een diepgang van 1,90 meter. Hoewel het casco van de Dordogne binnen vier dagen buitenom uit Szczecin naar hier is gevaren, zou het met zo’n ideale kruiplijn en diepgang geen enkel probleem hebben opgeleverd om binnendoor te gaan. Het schip is met zijn minimale diepgang en kruiplijn dan ook buitengewoon geschikt voor de vaart op de kanalen: alles is goed bevaarbaar. Zo nodig wat ballasten via de vier eerste beunen.
Er is zowel een woning voor als op het achterschip. De kersenhouten betimmering daarvan werd opgedragen aan de Verbeek Group uit Hoboken. Die verzorgde ook de inrichting van het Kampers-stuurhuis.
De Straatmannen houden van goed materiaal en van efficiency. Daarom vind je aan boord veel Caterpillar-geel. In het voorschip zien we de eerste generatorset, een Caterpillar C18 voor de aandrijving van de Van Tiem-boegschroefinstallatie. De grote broer van de C18 staat achterop: een Caterpillar C32 van 1000 pk bij 1600 toeren. Verder zijn er nog twee generatorsets, een C4.4 van 107 kVA en een C4.4 van 78 kVA.

Marintec
Het schip is in vier maanden tijd afgebouwd bij de werf van Marintec aan de Rupel in Boom. Dat is een nog jonge werf, die in augustus 2008 haar reparatie- en nieuwbouwactiviteiten aanving op de locatie van een vele jaren terug gefailleerde scheepswerf. De oprichter en eigenaar van Marintec is geen onbekende in de maritieme wereld; het is Dave van der Velde, een routinier op het gebied van duik- en reparatiewerkzaamheden voor de zeevaart.
De accommodatie bestaat uit een getijdendroogdok voor schepen tot 125 meter. Wanneer een schip het dok eenmaal heeft verlaten, kan er buiten verder aan worden gewerkt. Er zijn nog een ruim ponton en een geschikte steiger.
Op het terrein zijn voldoende loodsen en de werf beschikt eveneens over een brugkraan. Er zijn inmiddels al drie schepen afgebouwd. Vanuit zijn woning in Hoboken heeft Straatman junior als projectmanager veel tijd op de werf doorgebracht. Hij heeft er ook het door hem zelf getekende leidingsysteem gerealiseerd. Als het casco voor het nieuwe mts Orinoco gereed is zal het eveneens bij Marintec worden afgebouwd.

De Dordogne is voor de duur van vijf jaar in exploitatie gegeven aan v.o.f. Bosma-Eier in Terneuzen. Tijdens die periode mag een overeengekomen optie voor de overname van het schip worden geclaimd.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -