- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLady Anna eerste in reeks nieuwe sea-riverships van Wijnne Barends

Lady Anna eerste in reeks nieuwe sea-riverships van Wijnne Barends

- Advertentie -

Delen

Wijnne Barends neemt deze week met de Lady Anna het eerste van vier, mogelijk zes, gloednieuwe seariverships in gebruik. En nog voordat het eerste uit de reeks de maidentrip heeft gemaakt, zijn er onderhandelingen gaande om de reeks uit te breiden van zes naar acht.
Technisch directeur Ad Toonen van Wijnne Barends verklaart deze indrukwekkende investering in woelige tijden nader: “Er is behoefte vanuit de markt voor binnen-buitenschepen. In de bestaande vloot wordt de spoeling snel dunner, terwijl er onder verladers vraag is naar jonge schepen die zowel op zout als zoet water uit de voeten kunnen. Bovendien heeft anti­cyclisch bouwen ook zeker voor­delen. Het verschaft je als op­drachtgever een betere onderhandelingspositie.”

Vaargebied
De Lady Anna is uitgerust met vele extra’s die zowel de beladingsmogelijkheden als het vaargebied optimaliseren. Zo is het de bedoeling dat het schip met name gaat varen met onder meer bulk, zoals hout, graan, turf en staal, maar is het daarnaast ook uitgerust met certificaten voor gevaarlijke lading.
“Hiermee lig je beter in de markt”, vertelt kapitein Henk Cornelissen. De reach van de Lady Anna wordt het vaargebied van Estland in het noorden tot de Golf van Biscaye in het zuiden. Dankzij de beladen topsnelheid van ongeveer 10 mijl is dit bereik binnen een wekelijkse cyclus realiseerbaar.

Seine
De Lady Anna is voorzien van een hefbaar stuurhuis en inklapbare mast, wat het schip een kruiplijn van 8,70 meter geeft. Ook dit is een investering in uitbreiding van het vaargebied; dit maakt onder meer varen op de Seine mogelijk. Ook heeft het schip een extra notatie voor Britse getijdenhavens, het kan met volle lading veilig volledig droogvallen.
Het ruim van de Lady Anna is boxshaped. De twee graanschotten zijn op een tiental verschillende plaatsen in het ruim te monteren, wat een grote variatie in lading mogelijk maakt. De luiken zijn geschikt voor deklast, zoals hout, containers en projectlading.

De bemanning, met rechtsachter varend participant Henk Cornelissen. (foto’s Jan Johan ten Have)

Het ruim heeft een grabnotatie, vanwege de extra versterking voor butsen van grote grijpers tegen de zijwanden tijdens het laden en lossen. Bovendien is de onderkant van de zijwanden extra versterkt voor het vervoer van staalrollen tot 30 ton per rol.
De Lady Anna presteert optimaal bij belading met 3.000 ton bij een diepgang van 4,30 meter. Het maximale draagvermogen ligt nog 700 ton hoger, bij een diepgang van 4,90 meter.
Bij maximale diepgang worden de prestaties van het 88 meter lange en 13,30 meter brede schip navenant minder. Voor het varen op kanalen met een maximale diepgang tot 3,20 meter kan de Lady Anna toch nog 2.000 ton lading aan.
Wijnne Barends wilde een type schip voor binnen- en buitenwater met een optimale balans in zuinigheid en snelheid. De ideeën van de opdrachtgever werden verwezenlijkt in het ontwerp van Conoship in samenwerking met Groot Ship Design en de bouw en afbouw door Groningen Shipyard.

746 kW
Voor de gewenste snelheid in combinatie met genoemd laadvermogen wordt het schip aangedreven door een hoofdmotor van nog geen 750 kW, om precies te zijn een Caterpillar 3508 van 746 kW bij 1.600 toeren per minuut. Voor optimaal schroefrendement is de Lady Anna uitgerust met een extra grote schroef met een diameter van 2,50 meter en bijbehorende reductiekast 1:10 in de machinekamer.
“Je praat hier over een verhouding van één staat tot vier in rendementsverbetering: 1 procent meer schroefrendement betekent 4 procent brandstofbesparing’’, licht Toonen toe.
De engineers kwamen voor deze prestaties met een spe­ciaal ontwerp onderwaterschip, dat dankzij tunnelvorming voor verbeterde toestroming van water naar de schroef zorgt in de riviervaart. Ook is het schip uitgerust met een straalbuis.Deze zorgt voor extra stuwkracht in omstandigheden met veel weerstand, zoals sterke stroming en slecht weer.

Groen schip
Bij de ontwikkeling van deze serie is rekening gehouden met duurzaamheid, de Lady Anna is een behoorlijk groen schip. Zo is het uitgerust met warmteterugwinning in de machinekamer. Door middel van warmtewisselaars wordt het koelwater van de motoren gebruikt voor verwarming van de accommodatie.
Toonen: “Dat zorgt voor minder verbruik van brandstoffen, goed voor het milieu en ook financieel aantrekkelijk. Bovendien verwachten wij dat er in de scheepvaart in de toekomst steeds meer gewerkt gaat worden met indexen van uitstoot. Dan ga je als vervuiler dus nog eens extra betalen.”

De Lady Anna is eigendom van de gelijknamige CV met de vennoten Wijnne Barends en varende participant Henk Cornelissen, de kapitein van de Lady Anna. Voor Cornelissen, die al sinds 1983 bijna onafgebroken bij Wijnne Barends op de loonlijst staat, is dit zijn eerste eigen project.
“Hiermee komt voor mij een jongensdroom uit”, vertelt hij. “Het is er nooit van gekomen, maar persoonlijke, praktische omstandigheden maken dit project nu voor mij mogelijk.”
Toonen licht toe dat het hierbij gaat om een groeiconstructie voor Cornelissen, waarbij hij de gelegenheid krijgt in de toekomst zijn aandeel in de CV te vergroten. Het onderling vertrouwen tussen Cornelissen en Wijnne Barends is groot.
Net als in dit geval heeft Wijnne Barends voor de komende drie schepen in deze reeks een overeenkomst met varende participanten. Toonen: “Die hadden we al op het oog nog voordat we onze handtekening onder het bouwcontract plaatsten.”

Proefvaart
Aangezien de Lady Anna het eerste schip van dit type is dat in de vaart wordt genomen, voerde Wijnne Barends twee dagen voor de formele technische proefvaart op donderdag 26 januari een werfproefvaart uit. Die maakte al duidelijk dat het een bijzonder prettig schip is om mee te varen. Tot grote tevredenheid van Cornelissen was het geluidsniveau in de accommodatie zeer laag.
Een prettige kwaliteit van een schip waarop toch al veel is geïnvesteerd in het leefklimaat voor de bemanning. Zo zijn alle hutten uitgerust met satelliettelevisie en onbeperkte internetverbinding. Deze internetverbinding maakt volop dataverkeer vanaf het schip mogelijk, wat bovendien zorgt voor een aanzienlijk kleinere papierwinkel aan boord.

Elektronische zeekaarten
De Lady Anna vaart met een bemanning van vijf mensen. Op de brug wordt zes uur op-zes uur af gewerkt.
Ter ontlasting van het brugpersoneel is de lessenaar voorzien van volledig elektronische zeekaarten. Toonen: “Dat ontlast de bemanning aanzienlijk en is bovendien een investering in veiligheid. Je weet altijd precies welke schepen er bij je in de buurt varen, in welke richting die zich begeven en kunt daarop vroegtijdig anticiperen.”

Op het moment van publicatie van dit artikel is de Lady Anna vermoedelijk al vertrokken uit Delfzijl. En is het schip onderweg voor zijn maidentrip, een volle houtlading van Zweden naar Frankrijk.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -