- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLacus Shipping staat zelf aan het roer tijdens afbouw Dignity

Lacus Shipping staat zelf aan het roer tijdens afbouw Dignity

- Advertentie -

Delen

Een goede voorbereiding en de aanpakmentaliteit van de voornamelijk Werkendamse toeleveranciers zijn hét recept om in eigen beheer, geheel volgens planning en in korte tijd een bijzondere mineralentanker af te bouwen. Dat werd bewezen met de afbouw van mts Dignity, een uitbreiding van de vloot van het in Luxemburg gevestigde bedrijf Lacus Shipping.

Hoofdrolspelers in dit verhaal zijn Erik Verstraeten, die met de bouw van tien River Drones een naam opbouwde als innovatief ondernemer, en Christophe Bulinckx, eigenaar van Lacus Shipping. Ondernemers die bij de afbouw graag zelf aan het stuurwiel staan, waardoor Technical Purchase Manager Stefhan van den Hil, met zijn ruime ervaringen op inkoop- en afbouwgebied, intern naar voren werd geschoven.

De Dignity is een laagwaterschip van het door Rensen-Driessen Shipbuilding ontworpen en geleverde type Moneymaker 3.0. De tanker is, net als de River Drones, voorzien van het Seafar Control System, dat autonoom varen mogelijk maakt. Het schip gaat varen voor Naval Inland Navigation. Een jong en dynamisch bedrijf dat in 2016 startte in de tankvaart en inmiddels de beschikking heeft over 68 tankers voor het transport van mineralen en lichte chemie. Sinds 2021 richt het in Halsteren gevestigde bevrachtingskantoor zich ook op het transport van droge lading en containers, waarvoor onder meer de tien River Drones worden ingezet.

Gehuurde kade

Mineralentanker Dignity meet 135 x 11,45 meter en is afgebouwd aan de door Lacus Shipping gehuurde kade van Van Wijk in Werkendam. Daar heeft Stefhan van Hil ook de beschikking over een eigen kantoortje. Dat betekent niet dat de projectleider na de afbouw van de Dignity de afbouwlocatie gaat verlaten, want aansluitend worden daar ook de zusterschepen Charity en Prosperity afgebouwd. Het casco van de Charity wordt voor 12 maart verwacht in Rotterdam, dat van de Prosperity een maand later.

Afgelopen week vond de geslaagde proefvaart van de Dignity plaats. Daarmee werd ook de snelheid van de afbouw bewezen, want van de elf casco’s die medio september 2024 per ponton vanuit China in Rotterdam arriveerden, is de Dignity het eerste schip dat gereed was voor de geladen proefvaart. De afbouwperiode is inclusief het stralen en coaten door het bedrijf van Harrie Cornet.

Binnenvaart-DNA

Christophe Bulinckx, die na een succesvolle studie klaar was voor een baan aan de wal, raakte via Erik Verstraeten steeds meer geïnteresseerd in de binnenvaart. In die branche voelt hij zich inmiddels als een vis in het water.

Hij vertelt over de uitstekend verlopen afbouwperiode: “Je merkt aan alles dat bij de Werkendamse specialisten het juiste binnen­vaart-DNA door de aderen vloeit. Als je daarbij de juiste bedrijven en toeleveranciers weet te vinden, dan is het zeer prettig afbouwen. Zo zie je op de werkvloer bijvoorbeeld dat de medewerkers van Hoogendoorn Betimmering en Werkina elkaar op een perfecte manier aanvullen, wat de efficiëntie merkbaar ten goede komt. Wat zeker niet onvermeld mag blijven is dat Jaap Oonincx van Oonincx Scheepsonderhoud dé verbindende factor was tijdens de afbouw.”

Lage waterstanden

Een belangrijke klant van Naval Inland Navigation had problemen met de steeds meer voorkomende lage waterstanden op de Rijn en benaderde het bevrachting­skantoor met de vraag of zij dat probleem voor hem konden oplossen. Op de website van het bevrachtingskantoor staat dat op het gebied van transport over water op iedere vraag een oplossing wordt gezocht. In dit geval worden die woorden middels een uitbreiding van de vloot van het in 2018 opgerichte Lacus Shipping waargemaakt.

Projectleider Stefhan van den Hil zegt: “Met het door Rensen-Driessen ontwikkelde type Moneymaker 3.0 kunnen de drie nieuwbouwtankers op het laagst mogelijke water van 1,50 meter 839 ton vervoeren; op 2,10 meter 1.699 ton en 4.067 ton op 3,71 meter. Voor het transport van mineralen beschikken de tankers over elf tanks van 380 kuub.”

Christophe Bulinckx (links) en Stefhan van den Hil. (foto Jan Hoek)

“De door Oonincx geleverde deepwell-pompen hebben een capaciteit van 120 kuub per uur elk. Dat bedrijf zorgde ook voor het leidingwerk. Op de Dignity en de Charity betreft dat een enkelleidingsysteem en op de Prosperity een dubbelleiding­systeem; ook dit weer op verzoek van de klant waar de schepen voor gaan varen.” Aldus Stefhan van den Hil.

Hij heeft nog een speciaal dankwoord voor Van Wijk Werkendam, voor het beschikbaar stellen van de afbouwlocatie en de levering van hun “prachtige producten”, te weten het hydraulische ankerlierenpakket, de spudpaalinstallatie op het voorschip en de hydraulische autokraan.

De Dignity wordt voortgestuwd door twee Stage V Caterpillars C32 van 950 pk elk bij 1.600 toeren, daarbij geholpen door twee AMW 5-bladsschroeven met een diameter van 1.500 millimeter. Voor de veiligheid is bewust gekozen voor het rotorkoproer­systeem (RMS) van Damen Marine Compo­nents, dat het meest geschikt is voor binnenvaartschepen die regelmatig in ondiep water varen. Dit zorgt met name bij lege vaart voor meer koersstabiliteit, veiligheid en brandstofbesparing.

Na de oplevering van de Dignity volgen nog de Charity en de Prosperity. Met de aanpakmentaliteit die getoond is bij de afbouw van de Dignity zullen ook die afbouwklussen zonder twijfel geheel volgens planning verlopen.

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -