Krokodillen

0

Na het echec van de herintroductie van de wolf worden krokodillen losgelaten in de Biesbosch. Beestjes terug in de natuur en dit land is weer een stukje oorspronkelijke fauna rijker. Goed, je moet voor die oorsprong teruggaan naar het Jura, zo’n slordige 150 miljoen jaar geleden toen het hier tropisch warm was en niemand opkeek van krokodillen, maar we moeten anticiperen op een tropische toekomst met veel laag water en een rivier vol krokodillen. Mensen klagen dat hun huisdieren en kinderen worden opgegeten door verrassend snel voortplantende gepantserde reptielen. Dan moeten we er weer van af. Lastig om nieuws te brengen als de toekomst serieus onzeker is. Sommige kranten zeggen maar wat.

De binnentankvaart groeit weer en ook de passagiersvaart zal weer aantrekken. Het is alleen nog niet bekend wanneer. Tegelijk is al bekend dat de vraag voor de vrachtvaart zal afnemen en daarna weer toenemen. Of andersom. Er zijn redenen voor.

De huidige virusoverlast zal weer weggaan, maar er zullen ook weer andere ziektes de kop op steken. De vraag is alleen waar en het is ook nog niet zeker of het gevolgen zal hebben voor de volksgezondheid, de culturele sector of de economie of in omgekeerde volgorde. Er zullen ondernemers failliet gaan en er zullen mensen van profiteren. Die laatste groep zal daar voordeel bij hebben. De eerste groep zal met vallen en opstaan moeten leren omgaan. Daar zijn cursussen voor. Degenen die deze cursussen organiseren, behoren tot de laatste groep.

Volgend jaar zullen naar alle waarschijnlijkheid mensen doodgaan. Waaraan weet niemand. Zo zullen tevens velen de volgende jaren overleven maar uiteindelijk zul­len ook zij sterven. Om dit te compenseren, worden er elk jaar baby’s geboren. De dit jaar geboren baby’s zullen succesvol zijn op de arbeidsmarkt of niet. Dit hangt af van de omstandigheden.

De talentvolle kinderen hebben meer kansen een zekere welstand te bereiken, evenals de kinderen met een grote werklust of hoge intelligentie, maar niets is zeker en pas achteraf kan worden vastgesteld of dat een rol heeft gespeeld. Over of de kinderen gelukkig worden is geen zinnig woord te zeggen. Een aantal van hen zal zeker gaan werken in de binnenvaart. Aanleg en omgeving spelen hierbij een rol van betekenis. Welke betekenis dat is, daar wordt over gezwegen.

De toekomst van de binnenvaart is uiterst onzeker. Het rapport van de CCR in 2025 toont de ontwikkeling in vrachtprijs in combinatie met laag water tussen 2020 en 2023 en een advies hoe in de volgende jaren een herhaling te voorkomen. Veel zal afhangen van of men erin slaagt de krokodillenplaag definitief een halt toe te roepen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.