- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMarietje Nora: laatste van vijf schepen voor vijf kinderen Danser van Gent

Marietje Nora: laatste van vijf schepen voor vijf kinderen Danser van Gent

- Advertentie -

Delen

Met de overdracht van de Marietje Nora hebben alle vijf de kinderen van Henk Danser en Rita Danser-van Gent hun eigen schip. De laatste, de Marietje Nora, zou op vrijdagmiddag 26 juni worden overgedragen, na een gelegenheid tot bezichtigen van het prachtige schip. Het schip is voor de jongste telg Martijn en zijn vrouw Astrid, de doopvrouw van het schip. Zij gaan varen op het schip dat deels is vernoemd naar Rita en deels naar hun eigen eerste nakomeling, dochter Nora. Op het moment dat het schip in de vaart komt is het maar liefst zevenenhalf jaar geleden dat de handtekeningen onder het bouwcontract werden gezet.

 

Hierboven staat ‘zou worden overgedragen’. En dat is correct. Want bij de proefvaart bleek dat het schip bij lange na niet de gewenste en beoogde kruissnelheid haalde en dus ging de oplevering op de geplande datum niet door. De bezichtiging en het feestelijk diner trouwens wel; de vele genodigden genoten met volle teugen.

Het vermoeden bestond dat er tijdens drie maanden stilliggen in Harlingen een enorme hoeveelheid zoutwatervegetatie aan het onderwaterschip was gekoekt. Drie dagen na het feest ging het schip het droogdok in voor een inspectie. De oorzaak bleek inderdaad de aangroei. De Marietje Nora is in Emden drooggezet en schoongespoten. Daarmee was het probleem opgelost. Afgelopen vrijdag (10 juli) werd het schip alsnog overgedragen. De Marietje Nora is nu het op één na snelste schip van de serie.

 

Henk van Gent kreeg onder meer een schaalmodel van een van de schepen. (foto’s: Jan Johan ten Have)
Henk van Gent kreeg onder meer een schaalmodel van een van de  schepen. (foto’s: Jan Johan ten Have)

Luxe

De vele tientallen gasten wandelden over de vierde en laatste uit de Marietje-serie en zagen met eigen ogen wederom een fantastisch schip, tot in de puntjes verzorgd en voor coasterbegrippen zeer luxe uitgevoerd, met volop voorzieningen voor de medewerkers aan boord. Want, om met Dansers eigen woorden te spreken: ‘Wie zijn mensen laat werken als een paard moet ze niet behandelen als een hond.’ En dus is er ook boord van dit schip weer een sauna te vinden. En nog veel meer.

Ook voor het werk is het schip uiteraard uitgerust met de nieuwste technische apparatuur. Het schip is dermate eenvoudig te bedienen dat Henk Danser het hoogstpersoonlijk, zonder sleepboten, de haven van Delfzijl in voer. En dat kwam hem op groot applaus te staan van zijn gasten.

 

Creativiteit

Henk Danser ontwierp de vier schepen uit de Marietje-serie grotendeels zelf – met steun van de werf en zijn kinderen. Hij kon er al zijn creativiteit in kwijt: bijna 50 jaar levenservaring en wijsheid door schade en schande zijn verenigd in dit ‘ijsschip, zoals ik vind dat een ijsschip moet zijn’. Hij wilde deze schepen bouwen vanuit zijn verlangen om zijn schat aan ervaring te verwerken in een geheel eigen ontwerp, zijn eigen magnum opus.

Het contract voor de bouw werd getekend in december 2007. Het eerste schip van deze serie kwam in 2009 in de vaart. De nummers twee en drie volgden snel. En toen bleef het plotseling stil. Tijdens het officiële gedeelte voorafgaand aan het diner ter gelegenheid van de overdracht vertelde commercieel directeur Hans Veraart van scheepswerf Barkmeijer Stroobos – bouwer van de complete serie – dat Danser van Gent, bevrachter en co-financier Wagenborg en Barkmeijer in 2010 de koppen bij elkaar staken en besloten dat de bouw van Marietje nummer vier op dat moment niet wenselijk was. Ze besloten tot uitstel, wat voor Barkmeijer prima kon omdat daar nog een order lag voor de bouw van twee, later drie, loodsvaartuigen.

De manier waarop de drie partijen tot dit uitstel kwamen is het toonbeeld van de constructieve samenwerking tussen werf, reder en bevrachter. Zo zei Veraart over Danser: ‘Henk  en zijn familie denken altijd constructief mee. Hij stelt zijn familiebelangen boven alles en is ontzettend betrokken. Hij weet precies waar of bij wie hij moet zijn om iets te regelen.’

De constructieve samenwerking werd bevestigd door G.R. Wagenborg, CEO van Koninklijke Wagenborg: ‘Ook in een tijd van crisis is het prima – en vooral ook fair – boten bouwen met Hans Veraart, Jos de Groot en alle medewerkers van Barkmeijer.’

 

Extra lang

‘De Marietje Nora noemden we tijdens de bouw vaak de Marietje XL’, vertelde Veraart. Dat heeft te maken met het feit dat dit schip 10 meter langer is dan de zusterschepen. Daarmee is het laadvermogen bijna 900 ton meer dan de ongeveer 8.000 ton van de eerste drie Marietjes. De vracht wordt verdeeld over twee ruimen, van respectievelijk 68 en 31 meter. Het schip wordt aangedreven door een MAN-hoofdmotor van zo’n 3.000 kWh.

Fraaie woorden had Wagenborg ook voor Henk Danser: ‘Zijn ziel en zaligheid, maar vooral ook heel veel tijd, zitten in deze schepen. Met de oplevering van de Marietje Nora is Henk erin geslaagd om al zijn kinderen onder te brengen op een schitterend schip en Rederij Danser van Gent een generatie verder te helpen. Ik heb groot respect voor zijn doorzettingsvermogen en de hechte verbintenissen die hij aangaat.’

Danser senior gaat in eerste instantie samen met zijn jongste zoon varen, zodat Martijn zich kan opwerken tot kapitein op het schip. Wagenborg daarover: ‘Voor Martijn is dit vooral een begin. Kapitein-eigenaar van een 9000-tonner zijn, is een grote verantwoordelijkheid op 26-jarige leeftijd. Ook zal Martijn gemeten worden langs de lat die Hendrik-Jan, Andries, Walter en Deborah enkele jaren geleden hebben gelegd. Ik heb daar alle vertrouwen in.’

 

15Marietje_Nora-2

Geschenk

Wagenborg schonk de bemanning van het schip een kingsize barbecue. Van Barkmeijer kreeg Danser van Gent een prachtig schaalmodel van een schip uit de Marietje-serie. Bij al die prachtige geschenken en zeer fraaie woorden kon pater familias Henk zijn emoties ternauwernood de baas. In zijn geheel eigen stijl – zonder een woord op papier, maar recht uit het hart – sprak hij de Evenementenhal vol gasten toe.

‘Hoe kom je ertoe om vier van zulke schepen in één keer te bestellen bij Barkmeijer? Nou, ik was eigenlijk altijd al een beetje verliefd op die werf. We hebben de afgelopen negen jaar samengewerkt en nooit trammelant gehad. Ze zijn daar zo eerlijk als goud en recht door zee. Ja is ja en nee is nee.’

En hij kreeg de lachers op zijn hand met de woorden: ‘De schepen zijn werkelijk prachtig geworden. Het enige nadeel is dat ze te weinig verdienen. Maar dat komt ook wel goed.’ Waarna het tijd was voor een heerlijk maal en een goed glas.

 

tekst: Jan Johan ten Have

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -