- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKazemat moet wijken voor kolk

Kazemat moet wijken voor kolk

- Advertentie -

Delen

Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk verplaatst op 22 februari een kazemat van 1,2 miljoen kilo. Dit gebeurt om ruimte te maken voor de bouw van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.

Het gaat om de kazemat Vreeswijk-Oost, ooit onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Er moeten nog twee kazematten ( Schalkwijkse Wetering en Houtense Wetering), een schutsluis, twee palengroepen en een duikerhoofd worden verplaatst. Deze verdedigingswerken werden gebouwd in 1936 vanwege de aanleg van het Lekkanaal en de bouw van de Prinses Beatrixsluis. Straks komen ze oostelijk langs het verbrede kanaal in het landschap te liggen.

 

Publiek welkom

De verplaatsing is een unieke operatie en, mede door de omvang en het gewicht van de objecten, geen eenvoudige klus. Kazemat Vreeswijk-Oost weegt 1.200 ton. Het gevaarte verhuist ongeveer 150 meter zijwaarts over een speciaal aangelegde baan die vanwege het gewicht een sterke fundering heeft gekregen.

Het publiek kan dit spektakel op 22 februari bijwonen tussen 08.00 uur en 15.00 uur.

De verplaatsingsbaan met de huidige en de nieuwe plek.
De verplaatsingsbaan met de huidige en de nieuwe plek.

Monument

De oostelijke kade langs het Lekkanaal maakte tot 1963 deel uit van de hoofdverdedigingslijn van de Nieuwe Hollandse Waterlinie: het land ten oosten van deze lijn kon – bij een inval door vijandelijke legers – onder water gezet worden. Daar waar de verdedigingslinie onderbroken was, zijn kazematten gebouwd ter verdediging.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een uniek stuk uit de geschiedenis van Nederland en heeft de status van rijksmonument. Daarnaast is de Waterlinie, als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam, genomineerd voor de UNESCO Wereld Erfgoedstatus. Redenen genoeg dus voor Rijkswaterstaat om bij de aanleg van de 3e kolk en de verbreding van het Lekkanaal zorgvuldig om te springen met de objecten.

kazemat3

Museumstukken

Niet alleen de verplaatsing zelf moet zorgvuldig worden aangepakt. Ook de manier waarop de objecten worden geplaatst op hun nieuwe locatie luistert nauw. Ze worden als gevonden voorwerp (‘objets trouvés’) in het landschap terug geplaatst. Het concept van objets trouvés moet bijdragen aan de zichtbaarheid en beleving. “De elementen liggen straks als museumstukken in een elegante reeks langs het kanaal en zijn door wandelaars en fietsers prachtig te bekijken”, aldus Rijkswaterstaat. Dat heeft voor deze uitvoering instemming gekregen van onder andere de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de bestuurlijke Liniecommissie en het onafhankelijke kwaliteitsteam van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -