- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwKamalij: tot in de kleinste details bijzonder

Kamalij: tot in de kleinste details bijzonder

- Advertentie -

Delen

Kamalij, zo heet de nieuwe aanwinst van Ritrans BV. De 135 meter lange en 11,45 meter brede tanker is, mede dankzij het rijkelijk toegepaste en zelfs in de regen glimmende rvs, een plaatje. Logisch dat compagnons én vrienden Wout Weima en Ronald Kroon apetrots zijn.

Het in Servië gebouwde casco ging op Konings­dag te water en arriveerde op 18 juni in Nederland. Exact vier maanden later was de vlekkeloze proefvaart. Voor Wout Weima en Ronald Kroon is de Kamalij op dit moment de derde in eigen beheer gebouwde tanker. Het is ook al hun vierde nieuwbouw. Ze hebben dus ervaring, en dat is tot in de kleinste details zichtbaar.

Ronald Kroon (links) en Wout Weima.

Hebben jullie dingen nu anders aangepakt, andere keuzes gemaakt?
Ronald: “We hebben nu veel rvs… vroeger droomde je daarvan. Zelfs de relingen zijn van rvs. Ook technisch verandert er elke keer weer veel; daar ga je in mee. Dat geldt natuurlijk ook voor de regelgeving.”
Wout: “We zijn ook nog liefhebbers, dus je wilt dat het er een beetje leuk uitziet. Dat is wel gelukt, vinden we zelf.”

Is dit schip een nieuw ontwerp?
Ronald: “Ja, we hebben het eigenlijk zelf ontworpen, samen met Gebroeders De Jonge, de bouwer van het casco. We zijn vaak bij de tekenaar in Servië langs geweest om te overleggen. Het laadvermogen is net iets meer dan 4.000 ton – we wachten nog op de
definitieve meetbrief – en ook bij laagwater verwachten we nog veel mee te kunnen nemen. We hebben schroeven van 1,50 meter en ook lichtgewicht staal in het schip gebruikt om gewicht te besparen.”

Waar zijn jullie het meest trots op?
Wout: “Vooral op het totaalplaatje.”
Ronald: “En op de ministuurhut op het dek. Voor de jongens, dan staan ze droog en warm. Vandaaruit kunnen ze alles bedienen.”

De ministuurhut op dek.

Gaan jullie op een vast traject of op contract varen?
Ronald: “Nee, we varen altijd vrij, dus gewoon op de spotmarkt. We werken de laatste jaren wel vast voor bevrachter Anaco.”

Gaan jullie zelf met het schip varen?
Wout: “Zeker in het begin. We zitten samen aan boord. Zodat alles van het schip ons bekend is en we weten hoe alles functioneert. Als dan later personeel het overneemt, kunnen we over de telefoon zo veel mogelijk oplossen, mocht er iets zijn. Eventuele kinderziektes, die ik overigens niet verwacht, kunnen we die in de beginperiode zelf verhelpen.”
Ronald: “Bij de proefvaart voer het schip uitstekend. Geen golfje aan de kont, niks. Het ging eigenlijk precies zoals we ervan verwacht hadden. Het is best goed gelukt allemaal, ja. Het geluid viel zelfs erg mee. Het was heel stil, dat zei ook iedereen die mee was op de proefvaart.”
Wout: Varen vinden we sowieso nog steeds leuk. Afbouwen ook trouwens. We hebben dat nu twee keer kort achter elkaar gedaan. Ja, als je er ervaring mee hebt, weet je waar je op moet letten.”

De Kamalij is een mooi visitekaartje…
Ronald: “Dank je. Voor het vorige schip dat we lieten bouwen, de Riad in 2021, meldde zich al snel een koper. Die was na zes maanden verkocht. Niet dat dat de opzet was.”

De afbouw vond plaats bij Breko. Die werf kenden jullie al van eerdere nieuwbouwprojecten, toch?
Wout: “Ja, en we zijn weer erg tevreden. Wat ook handig is: je weet hier de weg. Ook wat de leveranciers en onderaannemers betreft, werken we met vertrouwde bedrijven – waarmee we in het verleden ook gewerkt hebben. Ja, dat werkt ook fijn, dat communiceert makkelijk.”

De Retinautopiloot.

Jullie hebben een nieuw soort auto­piloot, van Retina. Vertel daar eens over…
Ronald: “Ja, dat is een nieuwe, zelf­denkende piloot waarin de trackpilot van Tresco is geïntegreerd. Het is een vaar-/manoeuvreerpiloot eigenlijk. Hij kan hem ook op zijn positie houden. Een piloot die beter manoeuvreert en die zelf de motoren in- en uitschakelt en ook zelf de kopschroef start. We zijn de eerste die ermee gaan varen met roeren. Er varen nu zes schepen mee, allemaal met thrusters. Maar we zijn het eerste conventionele schip.

Ik ‘ontdekte’ de Retina-autopiloot op de open dag van de VIVA Two van Scylla. Samen met Robert Reitsma maakte ik een rondje aan boord en in het stuurhuis zag ik die piloot. Voor het eerst, dus ik vroeg: ‘Wat is dat?’ Ik wilde weten hoe het werkte. Toen hij het had uitgelegd wist ik: ‘Zo’n ding wil ik ook.’”

⇒ Kijk ook op Vlootschouw.nl.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -