Het is geen bladgoud in teak gevangen scheepnaam meer of Opel Kadet aan dek, maar kingsize roestvaststaal. Deze Cygnet – de junior bij Aston Martin – komt uit de stal van VeKa en is turnkey opgeleverd aan Dari BV en compagnon, ofwel 110 procent compleet! Mts Cygnet bunkert voor Rotterdam Marine Fuels.
Nu heeft VeKa al eens meer een schip opgeleverd, maar Peter Versluis zei: “We maken van de Cygnet in overeenstemming met de klant een echt turnkey-project.” Waarmee hij bedoelde: vaarklaar, tip top in de verf, schoon schip, meubilair op zijn plek, bestek in de lade, linnen op bed en in de kast, shampoo in de douche, koelkast vol leeftocht en een bloemetje op tafel.
Turnkey in afgestofte vorm dus! Want laten we eerlijk zijn, bij veel turnkey projecten functioneerden eigenaars gedurende de afbouwperiode als onbetaalde projectleiders. Naar verluid inspecteerde Peter Versluis de opleveringsprocedure zelf. De kapiteins Olaf Warmerdam en Corné Sligter kregen de sleutel en lagen direct op koers naar een laadpier. Versluis: “In overleg met de klant is compleet een nieuw concept ofwel onze standaard.”
Rotterdam Marine Fuels
Als kers op de taart knalden Tineke Werkman en Tanja Abresch in de Biesboschhaven een fles champagne tegen de huid waarmee mts Cygnet zijn naam kreeg en behouden vaart voor schip en de bemanning werd gevraagd. In het ‘Beuntje’ bij VeKa was er eveneens champagne en vanzelfsprekend voor de doopdames een cadeau.
Wij bekeken het in Georgiou gebouwde en 86 x 9,50 meter grote schip voor u, waarbij – niettegenstaande zijn ingetogen afmetingen – de royale uitvoering meteen opviel. Het casco heeft een beproefd model en is zichtbaar van een goede werf. Afwerking en installatie krijgen van ons een dikke plus!
(foto’s Johan de Witte)
Ebis verplichtte anti-slip looppaden over het gehele schip, die houvast geven aan veiligheid. Turnkey presenteert zich hier alsof het mts Cygnet van binnen en buiten net geverfd dan wel is schoongemaakt. De charteraar Rotterdam Marine Fuels, die eveneens het zusterschip Felicia exploiteert in de havens Rotterdam, Dordrecht en Moerdijk, kan er bij de klant mee voor de dag komen.
Uitrusting
Tot de uitrusting behoort een blendsysteem van ODS, waarmee de viscositeit van bunkerolie aan de vraag kan worden aangepast. Hiervoor heeft de tanker een aantal kleine tanks in combinatie met een separaat leiding- en pompsysteem, waarmee de mengverhoudingen worden gerealiseerd. De firma uit Barendrecht is specialist in industriële flowmeters en debietmeters, flowcomputers en complete ijkwaardige verladingssystemen, online analysers, oliedetectoren en monsternametoestellen voor afvalwater.
Heatmaster, die kwalitatief hoogwaardige thermische vloeistof verhitters, heetwater- en stoomketels voor land en de maritieme sector levert, is eveneens aan boord en houdt de lading op temperatuur. Werkina installeerde het elektrisch systeem, overdruk en airco. Van Wijk is er met een bunkergiek, inwendig voorzien van een persleiding en op de giek een aluminium trap.
EPS leverde Bornemann-ladingpompen en De Ruyter dieseltechniek generatoren. Een Caterpillar C32 met 800 kW is er als voortstuwing. Willemsen Interieurbouw & Scheepbetimmeringen realiseerde het comfort voor de crew met opnieuw een chique stuurhut.
(Johan de Witte)