- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsIVR-tool geeft scheepseigenaar inzicht in uitstoot

IVR-tool geeft scheepseigenaar inzicht in uitstoot

- Advertentie -

Delen

Om inzicht te geven in hoe groen de binnenvaart is, heeft IVR de Emissie Calculatie Tool ontwikkeld. Dit hulpmiddel geeft een indicatie van de uitstoot van een schip en toont daarmee tevens de efficiëntie aan, zo is de opzet.

De emissies worden berekend per kilowattuur (kWh) en per tonkilometer (tkm). De emissies per kWh sluiten aan bij de eisen voor de in de binnenvaart geïntroduceerde emissielabels en voor het aanduiden van emissiestandaarden (bijvoorbeeld Stage V). De emissies per tkm geven een nauwkeuriger beeld, onder andere doordat die rekening houden met de afstand en de vervoerde lading.

Bouwjaar van de motor

De tool berekent de meest relevante emissies van de voortstuwingsmotor binnen de huidige en toekomstige wet- en regelgeving: koolstofdioxide (CO2), stikstof (NOx) en fijnstof (PM). Er worden meerdere indicatoren gebruikt voor het maken van de berekening, onder meer bouwjaar van de motor, scheeps- en motortype, laadvermogen, SCR-katalysator, roetfilter, vermogen en het type waterweg.

Op dit moment is de Emissie Calculatie Tool alleen beschikbaar in het Nederlands, maar op korte termijn zal hij ook in andere talen komen.

IVR Schepen Informatie Systeem

IVR is de Internationale Vereniging voor de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de binnenvaart en de verzekering en voor het houden van het register van binnenschepen in Europa. De emissietool is geïntegreerd in het IVR Schepen Informatie Systeem. Scheepseigenaren hebben kosteloos toegang tot hun eigen (scheeps)gegevens en kunnen ook kosteloos gebruik maken van de Emissie Calculatie Tool.

Scheepseigenaren kunnen via de database zelf hun scheepsgegevens aanvullen of aanpassen. Dat vergroot de betrouwbaarheid van de uitkomsten.

Er worden meerdere indicatoren gebruikt voor het maken van de berekening. (illustratie IVR)

Schatting

De Emissie Calculatie Tool maakt een schatting van de emissies op basis van gegevens die direct paraat zijn of waarvan een schatting gemaakt kan worden. Een aantal gegevens van het schip worden direct uit de database opgehaald. Andere velden in de berekeningstool dienen nog ingevuld te worden.

Om de werkelijke emissies van een schip te weten, dient meetapparatuur geïnstalleerd te worden aan boord. Voor de berekening van de emissies per tonkilometer moet bovendien de afgelegde afstand en de vervoerde lading bijgehouden worden.

Effect

IVR hoopt met de nieuwe tool de inzichtelijkheid te vergroten voor scheepseigenaren. Zo is het bijvoorbeeld voor gebruikers mogelijk om voorafgaand aan duurzame investeringen ter zien wat het effect van daarvan is op de uitstoot. Hoeveel gaat de uitstoot bijvoorbeeld omlaag als er een Stage V-motor komt, een roetfilter of SCR-katalysator wordt geïnstalleerd, of als er gevaren wordt met een andere duurzamere brandstof, zoals HVO?

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -