Erik Schultz is door de leden van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer verkozen tot voorzitter. Naast de nationale belangenbehartiging is Schultz betrokken bij internationale binnenvaartorganisaties.

Schultz dankte de leden voor hun vertrouwen na een moeilijk jaar waarin hij – nog niet volledig beschikbaar – als interim-voorzitter de taken overnam van Martin van Dijk. “Het was schipperen met de tijd die ik had. Vanaf nu kan ik mijn werkzaamheden voor BLN-Schuttevaer de volle aandacht geven.”

 

Martin van Dijk

Martin van Dijk legde begin 2017 onverwacht zijn voorzitterschap en andere bestuursfuncties neer. Hoewel hij niet bij de jaarvergadering aanwezig was, bedankte Schultz hem voor zijn jarenlange inzet. “Martin was een fijne kerel om mee samen te werken, die ook in het buitenland veel aanzien genoot. Zijn vertrek kwam voor mij als een verrassing en te vroeg. Als bestuur hebben we er het beste van proberen te maken. We hebben onze activiteiten in het buitenland nader bekeken en de taken die Martin alleen oppakte verdeeld.”

 

Inland Waterway Transport Platform

Schultz vertelde ook over zijn activiteiten binnen European IWT Platform, het door EBU en ESO opgerichte Europese binnenvaartplatform. De vijf commissies van IWT, bemand door mensen uit de praktijk, gaan het lobbywerk voor de Europese binnenvaart versterken. Schultz is secretaris van de infrastructuurcommissie. “Het is belangrijk dat we daar aanwezig zijn,” verklaarde hij. “We zijn nog niet vertegenwoordigd binnen een aantal internationale netwerken die wél over binnenvaart gaan.” Vanuit Brussel hebben we daar nu de mogelijkheden en middelen toe. IWT richt zich op langetermijnwerk. Niet ‘een steiger hier, een ligplaats daar’, maar fondsen vrijmaken voor de Europese binnenvaart. Dat is absoluut nodig. In de zomer was ik als enige Europese binnenvaartvertegenwoordiger bij een gebruikersoverleg over de Donau in Bratislava. Als de binnenvaart zich niet laat zien, wordt ze ook niet gehoord.”

 

Inland Navigation Europe

Daarnaast is Schultz bestuurslid van Inland Navigation Europe (INE) waarvan de leden nationale vaarwegbeheerders zijn. Koninklijke BLN-Schuttevaer is als lid een vreemde eend in de bijt, maar Rijkswaterstaat is dan ook (net als de Duitse vaarwegbeheerder) geen lid van INE.

Erik Schultz. (archieffoto)

De INE-leden richten de blik onder meer op het Europese transportfonds CEF. Van de 24 miljard euro in CEF zijn in de periode 2014-2016 slechts 8 procent naar binnenvaartprojecten gegaan. Het leeuwendeel ging naar spoorprojecten. In april 2018 is er een nieuwe call voor CEF. Daarnaast wil de binnenvaart middelen verwerven uit CEF 2, een 2 miljard euro groot fonds waarin de niet tijdig opgesoupeerde CEF-middelen voor infrastructuurprojecten zitten. Deze vloeien niet terug naar de algemene Europese begroting maar worden opnieuw ter beschikking gesteld voor transportinfrastructuur.

 

Protest-kandidaat wordt bestuurslid

Francis Schapers mag zich bestuurslid noemen van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Zijn verkiezing tijdens de jaarvergadering was opmerkelijk. Schapers gaf aan dat zijn kandidaatstelling een daad van protest was geweest omdat hij het niet eens was met de manier waarop de kandidaatstelling was verlopen.

“Wij kregen op 1 december via de nieuwsbrief te horen dat wij ons kandidaat konden stellen. De termijn sloot al op 2 december. Ik vind dat men mensen minimaal veertien dagen tot een maand moet geven. Dit lijkt op vriendjespolitiek.” Na deze verklaring trok Schapers zich terug als kandidaat-bestuurslid en wenste de overige bestuursleden veel succes.

 

Francis Schapers.

Misverstand

Erik Schultz verduidelijkte dat het bericht in de nieuwsbrief slechts een ‘uiterste oproep’ was. “In onze statuten staat dat men zich het hele jaar door kandidaat kan stellen.”

Waarop Schapers zei: “We hebben tegenwoordig zoveel (sociale) media. Waarom maak je het daarin niet kenbaar?” Gewoon vergeten, reageerde Schultz, en ook Leny van Toorenburg zei “dat er geen enkele kwade bedoeling achter zat”.

Schultz stelde voor de leden te vragen om Schapers alsnog tot bestuurslid te kiezen. Daar stemde Schapers mee in: “Als de leden dit willen, doe ik mijn uiterste best voor deze functie.” Waarna hij het vertrouwen van de aanwezigen kreeg.

 

Axel Götze-Rohen gaat door

Axel Götze-Rohen, eigenaar van Bargelink en sinds dertig jaar actief in de binnenvaart, werd herkozen als bestuurslid. Voor de organisatie is het positief om een Duits bestuurslid te hebben.

Götze-Rohen had/heeft in de Duitse binnenvaart diverse functies en is lid van verschillende organisaties. Hij kan hiermee een waardevolle bijdrage leveren aan de lobbyactiviteiten van de Internationale Afdeling in het Duitstalige gebied.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.