De haalkommen in de grote sluiskolken van het Wesel-Datteln-kanaal mogen sinds begin december niet meer worden gebruikt. Een drama voor de sector. Koninklijke BLN-Schuttevaer overweegt een onderzoek naar de situatie, ondersteuning door Nederlandse ingenieurs en wellicht zelfs een gerechtelijke procedure.

De internationale afdeling (IA) van Koninklijke BLN-Schuttevaer is onlangs per brief geïnformeerd over het feit dat de veiligheid aan de grote sluizen op het kanaal niet meer geborgd is. De sluizen en hun haalkommen, gebouwd in de jaren dertig, zijn ontworpen voor schepen tot 1.500 ton. Tegenwoordig  gaan er ook koppelverbanden en grote duwkonvooien doorheen. Hierop zijn de haalkommen volgens de Duitse vaarwegbeheerder niet voorzien.

De angst is niet ongegrond: in het Rhein-Herne-kanaal heeft een schip een paar jaar geleden de haalkom eruit getrokken. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de sterkte van de haalkomconstructie in het Wesel-Datteln-kanaal. Laat staan dat de Duitse vaarwegbeheerder een oplossing heeft voor de situatie, die volgens IA-voorzitter Erik Schultz zeer problematisch is. “We kunnen de sluizen niet meer efficiënt benutten en de pompcapaciteit wordt gereduceerd. De Duitse vaarwegbeheerder heeft te weinig ingenieurscapaciteit om een oplossing uit te werken.”

 

Gerechtelijke procedure

De Internationale Afdeling is bereid Nederlandse ingenieurs te zoeken om de Duitse collega’s te ondersteunen. Want hoe ga je voortaan vastmaken in een sluis als die van Dorsten? De Duitse vaarwegbeheerder overweegt om vastmakers ter beschikking te stellen die trossen aanpakken en losmaken.

Schultz is sceptisch: “Hebben ze daartoe de middelen en mensen?” Tijdens de jaarvergadering van de Internationale Afdeling werd geopperd om een gerechtelijke procedure te starten vanwege ‘falend overheidsbeleid’: de trekkracht van de palen in de haalkomen blijven in gebreke, terwijl binnenhavens aan het kanaal verplicht worden de trekkracht van hun palen te verhogen.

Schultz: “We kunnen er een Duitse jurist naar laten kijken. Maar met een rechtszaak heb je nog niet direct een oplossing.” Hij stelde voor om de krachten te bundelen met verladers langs het Wesel-Datteln-kanaal. Industrieparken en kolencentrales krijgen ook last van deze kwestie. “Men beweert dat de trekpalen niet sterk genoeg zijn. Maar is dat ook zo? Hoe ziet de achterliggende constructie eruit? Dit willen we laten onderzoeken. Op termijn moeten er nieuwe sluizen komen naast de oude.”

 

(foto Dietmar Rabich /Wikimedia Commons / “Haltern am See, Schleuse am Wesel-Datteln-Kanal — 2014 — 8909” / CC BY-SA 4.0)

Spagaat

Aanwezige schippers adviseerden hun collega’s in geen geval zelf met een touw omhoog te kruipen langs de glibberige ladders. Dat is zeer onveilig. Schultz: “Voor onveilige situaties is men panisch in Duitsland. Er moeten dus maatregelen komen. Maar het is een spagaat: we willen echt niet dat een rechter zegt dat de sluizen gesloten moeten worden omdat ze onveilig zijn.”

Rijnvaartcommissaris Ivo ten Broeke beloofde het onderwerp te gaan bespreken met de voorzitter van de Duitse vaarwegbeheerder.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.