Interceptor: “Strak bootje, mooi in eenvoud”

0
mts Interceptor
(foto Johan de Witte)

Het citaat boven dit artikel komt uit de mond van kapitein-eigenaar Peter de Jonge. “Dat ‘eigenaar’ moet ik even uitleggen”, zegt Peter. “Mijn compagnons zijn Leo en Marcel Zanen, Jurn Bergsma, Ben Kolkman, Iris en Jolien de Jonge.” Wat je noemt een project. “Zó leuk dat mijn zusjes ook meedoen.”

Zoals kunst de signatuur heeft van de meester, is een schip herkenbaar aan “a touch of owner/builder”. Een schip is zoals de mens: uniek! In het geval van de Interceptor is dat te danken aan Zanen Shipbuilding. Met name aan Marcel, hij is achter zijn tekentafel en als uitvoerder op de werkvloer verantwoordelijk voor elk afwijkend detail. 

Hij begon met het indienen van een op laagwater geïnspireerd lijnenplan bij het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme (DST, voorheen  Versuchsanstalt für Binnenschiffbau). Het doel was bij een 135 x 11,45 meter met een juiste soort en hoeveelheid staal sterkte op 1,20 meter diepgang te realiseren voor 700 ton draagvermogen – en daarbij nog steeds uitstekend manoeu­vrerend. Onder andere de reeds door Zanen gebouwde mts Avenger was hierbij een voorbeeld.

Scheepsvorm

Een mooi slank model had vroeger de voorkeur. Als een meeuw op het water of een vis erin! Nog geen liter water hield zo’n schip vast. Onder de noemer revolutiebouw was er ook een tijd van recht, vierkant en lelijk – brandstof speelde geen rol! Tegenwoordig is de
onderwaterstroomlijn weer essentieel. Laagwater op de Rijn vraagt om creativiteit. 

Vergroening begint bij de scheepsvorm, brandstofbesparing met de hand aan
de regulateur! Wat op de Interceptor bijdraagt, zijn onder andere twee schroeven van 1.500 millimeter, de aslijn relatief ver naar buiten en de steven wat rechter. Het aanvaringsschot mocht wettelijk wat meer naar voren met als resultaat een iets langere waterlijn c.q. draagvermogen en meer inbouwruimte in de voor­machinekamer.
De tunnels lopen wat eerder in, twee Caterpillars C32 van elk 850 pk, Van der Velden-roerwerk, Veth-rooster­kopschroef en geen verdubbelingen aan het casco. Zelfs ijkstrips ontbreken. Ook het enkele leiding­syteem van Anko Piping is een slim eenvoudig en lichtgewicht.

mts Interceptor
(foto Johan de Witte)

Zanen Shipbuilding

Zanen Shipbuilding heeft pakweg zeventig afgeleverde schepen in zijn portfolio en zijn onder meer ‘kind aan huis’ bij de casco­bouwer SC Santierul Naval in Orsova. Marcel en Leo Zanen bouwden het schip af in eigen beheer, ofwel in directe samenwerking met de eigenaren. 

Gevraagd waarin de Interceptor zich onderscheidt van zijn vorige schip, de Brigantijn, antwoordt Peter: “Kom op, ik laat je ons schip zien. Deze heeft een gave stuurhut, vind ik. Maar oordeel zelf…” 

Hoewel het ladingdek alles heeft, oogt het zeer eenvoudig. De machinekamer is enorm ruimtelijk. Naast de asgenerator die dieselenergie tijdens de vaart overbodig maakt, komen we hier ook de compagnons tegen. In het werkpak! 

De kwaliteit van de uitvoering van kleine details bewijst de persoonlijke aandacht van eigen afbouw. De forse equipment in de voormachinekamer laat nog veel serviceruimte over. Terug aan dek zien we de kwaliteit van een topwerf, waaraan de ervaring van de bouwers een aardig plusje bijdraagt!  

“Hoe we gaan varen? Ja dat is nog een dingetje… Voorlopig staat Ben Kolkman 14/14 tegenover mij. We kijken nog uit naar een kapitein die hem kan vervangen.”

Pirates of the Carribbean

De Interceptor gaat in de running bij Edgar Seeberg van BargeTeam Transpor­tation Service uit Hamburg. Interceptor (‘onderschepper’) is geleend uit de filmreeks The Pirates of the Carribbean. In de film ligt de Interceptor op koers van avontuur, over draagvermogen wordt met geen woord gerept. Een nieuw schip betekent altijd avontuur, maar de koers ligt hier op functie en prestatie.

tekst: Johan de Witte
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.