Argie completeert binnenvaartvloot Ineos 

0
mts Argie
(foto Raymond Wennekes)

Na de vorig jaar opgeleverde Onion heeft ook de gastanker Argie de VEKA-werf in Werkendam verlaten. Daar vond de afbouw plaats nadat het casco was gebouwd op VEKA’s werf in Lemmer. 

Het zusterschip van de Onion is ook 110 bij 17,50 meter en de zes cilindrische gastanks hebben een gezamenlijke inhoud van 5.538 kuub. Samen met de eveneens in 2020 in de vaart gekomen Aloo en Brinjal (beide 110 x 15 meter en afgebouwd door TeamCo
Shipyard) wordt de Argie ingezet voor het vervoer van butaangas van de ARA-havens naar de Ineos-ethyleencracker in Keulen. 

De nieuwe schepen maken deel uit van een groot investerings­programma. Ineos versterkt daarmee de toeleveringsketen voor de Europese crackerfaciliteiten. In totaal investeert de Britse multinational meer dan 5 miljard dollar in het programma. 

Ineos Trading & Shipping verzorgt de verkoop en het transport. Op jaarbasis gaat het om bijna 10 miljoen ton aan grondstoffen. Die zijn bestemd voor de andere divisies, waaronder de vier plants in Europa, voor de productie van chemicaliën en polymeren. Bij de logistiek staat alles in het teken van een veilige en betrouwbare levering, en ook nog op het juiste moment. 

Pon Power leverde voor de voortstuwing drie Caterpillars (type C32 van elk 746 kW) en twee Caterpillar-generatorsets. Van Veth Propulsion komen drie Veth Z-drives, twee Veth Compact Jets en twee Scania-generatorsets. Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers. Beka Constructiebedrijf installeerde de vloeren in de machinekamers.

Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis inclusief het hefgeleidekokersysteem. All Pumps Holland leverde een compleet Victor-pompenpakket.

Dijvler Materiaal leverde de lieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad. Beerens Handels­onderneming staat achter de davit, de ankerplaat, het uitlatenpakket, het relingwerk (alle van rvs) de loopplank en het bordes (beide van aluminium). Van Blommaert komen de voormast, boordlichtbakken en de heklichtbeugel.

Het rvs dekleidingsysteem inclusief appendages is verzorgd door Willems Piping & Equipment. WindeX Engineering zorgde voor de airconditioning, overdrukinstallatie en rvs klaproosters. Artco Painting deed het complete schilderwerk. Polmai Brandbeveiliging leverde de brandblusmaterialen en veiligheidsmiddelen.

Werkina Werkendam verzorgde de complete elektrische installatie, het nautische pakket, camerasysteem, de airco-installatie, het satellietsysteem en tankmeetsysteem. SARC Advies en Rekencentrum leverde de beladingscomputersoftware LOCOPIAS. Het schip is uitgerust met een Bridgescout-brughoogtedetectiesysteem van Sensor Maritime.

De Leeuw en van Vugt Scheeps­interieurbouw deed de complete betimmering. Speedheat Breda zorgt met zijn vloerverwarming voor een aangename temperatuur in de winter.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.