Wie de moeite neemt de leverancierslijsten van de in 2004, 2007 en 2010 voor Chris Kornet gebouwde drogeladingschepen met de naam Navigatie te vergelijken, komt tot de conclusie dat daar maar weinig verschillen in zitten. Wat daarbij opvalt is dat alle drie de lijsten een hoog Werkendam-gehalte hebben.
Het casco is geleverd door Concordia Shipyards, de afbouw vond plaats bij Instalho en van Wijk Stuurhuizen leverde het rvs, waaronder de roefdeuren. D’Estilo stond niet alleen garant voor de zeer fraaie betimmering, maar leverde ook de complete keuken en badkamer.
De onlangs opgeleverde Navigatie heeft een ietwat afwijkende maat: 134 x 11,45 meter. Door deze afmetingen zal het schip ook te vinden kunnen zijn op de Maas en het Albertkanaal.
De eerste twee schepen met de naam Navigatie hebben een afmeting van 110 x 11,45 meter. In 2004 werd de 3028 ton metende Navigatie gebouwd. Het schip is verkocht aan VOF Serudo en vaart verder als mvs Serudo. Drie jaar later werd de 3239 ton metende Navigatie bij Instalho afgebouwd. Dat schip werd in 2008 op papier verkocht en in februari 2010 overgedragen aan VOF C&M Scheepvaart en vaart nu onder de naam Eragon.
Aan de Navigatie is vooral door Werkendamse bedrijven gebouwd. Maar het stuurhuis is geleverd door EBR uit Lage Zwaluwe. (foto’s Jan Hoek)
Alle drie de casco’s kwamen uit China. Het casco van de onlangs opgeleverde Navigatie was een van de zeventien casco’s die vanuit China naar Nederland kwamen met de ponton L’avenir, dat eigendom is van Concordia Shipyards. De L’avenir is ontworpen als een onbemande equipped offshore barge van 136 x 36 meter. Die ponton vertrok eind december 2009 vanuit Shanghai en dat was voor de Navigatie duidelijk wat te vroeg. De ponton kwam na 116 dagen varen op 26 april 2010 aan in Hoek van Holland. Na het losbranden van de zeevasten kon de ponton in Rotterdam worden gelost.
Omdat het casco van de Navigatie in China nog niet helemaal afgebouwd was, volgde bij Instalho eerst een periode ijzerwerk. De voor- en achterboeiing, de stuurbrug en de voorwoning werden vernieuwd en vervolgens werd het casco naar A.J. den Breejen &
Zonen in Dordrecht gesleept, waar het gestraald werd. Keurig in de verf kwam het casco terug op de werf in Werkendam. Begin september kon worden gestart met de afbouw.
Van Wijk
Werkendammer Chris Kornet, eigenaar van de Navigatie vertelt: “Mijn naamgenoot Chris Kornet van Concordia Shipyards verdient een dikke pluim, want hij heeft zich voor de volle 100 procent ingezet om ervoor te zorgen dat het casco geheel volgens wens werd opgeleverd. Er was vervolgens sprake van een goede afbouw bij Instalho.”
De van luiken voorziene Navigatie gaat varen voor Rijnaarde Global Trading & Logistics uit Beuningen, een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met het transport van droge bulkproducten in Europa.
Twee door Pon geleverde Caterpillars van 1065 pk zorgen voor de voortstuwing. Veth Propulsion uit Papendrecht leverde de twee boegschroefinstallaties en twee ballastpompen, om ballast te zetten in het ruim en zo eventueel kanaalvaart mogelijk te maken.
Aan de voorzijde van het door EBR geleverde stuurhuis staat in een fraai uitgevoerde wimpel de naam Navigatie. De belettering en de wimpel zijn verzorgd door Laser Tech uit Werkendam.
Hoewel de stuurhut is geleverd door EBR, heeft Van Wijk Stuurhuizen niet te klagen gehad over zijn inbreng aan boord van de Navigatie. Henri Raams somt op: “We hebben alle rvs relingwerk, de aluminium roefdeur en dekluiken en de rvs hoogglans gepolijste machinekamerdeur en boordlichtvleugels en de roeftrap met led-verlichting geleverd. Verder hebben we in nauw overleg met eigenaar Chris Kornet de rvs heklichtbeugel met elektrische vlaggenstok ontwikkeld. Omdat zijn schip de primeur van deze constructie heeft, wordt dit model voortaan ‘type Navigatie’ genoemd.”
D’Estilo
Aan de afwerking van de Navigatie is zichtbaar veel aandacht besteed. Dat geldt met name voor de inrichting van de woning en het stuurhuis. “Het bedrijf D’Estilo van eigenaar Arie Hakkers heeft hier een belangrijke rol bij gespeeld”, vertelt Chris Kornet. “Ze hebben niet alleen de keuken en badkamer, inclusief complete inrichting en tegelwerk op de vloer en de wanden geleverd, maar hebben ook de complete betimmering van onder meer de lessenaar gedaan.”
Aan de voorzijde van het stuurhuis staat in een fraai uitgevoerde wimpel de scheepsnaam.
“In de stuurhut zijn opvallende details aangebracht; zo is in de vensterbanken en de lessenaar de luxe steensoort composiet verwerkt. Voor mij was de samenwerking met D’Estilo bijzonder gemakkelijk, omdat je met maar één aanspreekpunt te maken hebt. Ik ben zeer tevreden over hun aandeel tijdens de afbouw.”
Arie Hakkers heeft al meer dan tien jaar ervaring in de branche. Vier jaar geleden begon hij als zelfstandig ondernemer en dat gaat hem zichtbaar goed af. Aan de Vierlinghstraat in Werkendam beschikt hij over een ruim 600 m2 grote, twee verdiepingen tellende showroom, waar de klant een fraai beeld krijgt van de vele mogelijkheden die D’Estilo te bieden heeft. “De klant kan bij ons terecht voor het totaalplaatje. We bespreken alle wensen van de klant en komen vervolgens met een vrijblijvend voorstel voor een creatieve (totaal)oplossing op maat”, zegt Hakkers.
“We werken bij D’Estilo met een team van twaalf vakmensen die stuk voor stuk de nodige ervaring hebben op met zowel nieuwbouw als renovatie. Grote projecten zoals aan boord van de Navigatie hebben we ook verricht bij schepen als de Discovery, Syonara en Companion. Dergelijke grote projecten realiseer ik samen met Wim Hovestadt van Ligno Betimmeringen, die werkelijk prachtig werk aflevert. We hebben ook de nodige ervaring opgedaan met de renovatie van onder andere keukens, bad- en slaapkamers en stuurhutten aan boord van bestaande schepen.”
“Verder zijn we actief op het vaste land met kleine tot en met zeer grote verbouwingen; van herenhuizen aan de Vecht tot oude volledig gestripte boerderijen. Die ervaringen kunnen we uitstekend gebruiken bij renovatieprojecten aan boord van schepen.”
Breng eens een bezoek aan de fraaie showroom van D’Estilo. Daar heeft ook Chris Kornet van de Navigatie de nodige inspiratie opgedaan.
(Jan Hoek)