In 1996 stapte Aart Leenman over van de binnenvaart naar de waterbouw, zodat het gezin aan de wal kon wonen. Uit de vaart kocht hij een 650 ton metend kraanschip (63 x 7,50 meter) met een beuninhoud van 500 kuub. Het kreeg de naam Maritiem. Innovatie zit bij Leenman in de genen, wat in de praktijk werd gebracht tijdens grondige modernisering van het schip in 2000. Toen zoon Jacob het in Wijk en Aalburg gevestigde familiebedrijf Leenman Waterwerken kwam versterken en de werkzaamheden toenamen, werd in 2016 besloten de vloot uit te breiden met een tweede kraanschip.
Innovatie staat ook op de boeg van het bij Asto Shipyard afgebouwde 1.500 ton metende kraanschip (72 x 10,80 meter). Die naam dekt volledig de lading; het schip wordt voortgestuwd door dieselelektrische Veth L-drives, terwijl de door MTeck geleverde kraan zelfs volledig elektrisch is, waarbij regeneratieve energie wordt opgewekt. Leenman Waterwerken is duidelijk een familiebedrijf met oog voor innovatie in de waterbouw.
Elektrische kraan
Het casco is gebouwd in het Roemeense Orsova. Voor de dieselelektrische voorstuwing van de Innovatie zorgen twee Veth L-drives, thrusters van 310 kW elk, waarbij de motor verticaal gemonteerd is. Door het ontbreken van een tandwieloverbrenging is het uiteindelijke rendement hoger dan bij een Z-drive. Samen met de twee Volvo-generatoren D13 van 400 kW, die voorzien zijn van uitlaatgasnabehandeling met roetfilter, zorgen ze voor de volledige stroomvoorziening aan boord.
Volledig elektrisch is de door MTeck geleverde kraan van het type 316 E. Het in Stellendam gevestigde bedrijf leverde eerder dit jaar een elektrische kraan voor de LNG aangedreven Werkendam van Paans van Oord.
De MTeck-eigenaren André Huijer en Martijn van Eck zeggen over de kraan voor de Innovatie: “We hebben een volledig elektrische kraan opgebouwd, waarmee de familie Leenman ook zware hijsklussen kan uitvoeren. De kraan heeft een gieklengte van 28 meter en een hijsvermogen van 16 ton op 19 meter en 38 ton hijscapaciteit. Het geheel is 46 meter verrijdbaar over de beun, waarvan de inhoud 1.150 kuub bedraagt. De vierdraads kraan is 360 graden draaibaar. De baggergrijper heeft een capaciteit van 6.000 liter, de milieugrijper 7.800 en de poligrijper 4.000.”
De twee ondernemers voegen nog toe: “Het onlangs opgeleverde kraanschip voor Van Oord was het tweede schip voor die onderneming waarvoor wij een elektrische kraan mochten leveren. Wij zijn er bijzonder trots op dat een wereldspeler zoveel vertrouwen heeft in ons product. Doen wat je belooft en betrokkenheid tonen… Ook als een klus is afgerond. Dat noemen wij ‘Flakkees ondernemen’ en dat is precies wat we met het team van Mteck doen.”
Flexibel en groen
Voor het kraanschip Maritiem leverde Piet de Waardt in 2000 het nieuwe voor- en middenschip. Hij was ook degene die Asto noemde als geschikte partner voor de afbouw van de Innovatie. “De afbouw is tot volle tevredenheid verlopen”, stellen Aart en Jacob Leenman. “Bij elk groot project valt er wel iets voor. Mocht dat zo zijn, dan zorgde Asto altijd voor de juiste oplossing en was er sprake van een goede dialoog met Asto-directeur Karst van der Wiel en projectleiders Stijn Buijks en Rik Verhagen.”
Eerstgenoemde hoort de opmerking van de familie Leenman met tevredenheid aan. “Wij ambiëren klanten voor het leven; van ontwerp tot oplevering en van periodiek onderhoud tot reparatieservice, 24/7. We hebben een goed gevulde orderportefeuille, waarbij er altijd ruimte is voor reparatiewerkzaamheden. Innovatie speelt bij ons een essentiële rol, waarbij duurzaamheid, veiligheid en een schoner milieu bepalend zijn. De complete afbouw van de Innovatie, met uitzondering van de door Mteck geleverde kraan, past perfect in dat plaatje”, aldus Karst van der Wiel.
Met de Innovatie kan de familie Leenman ook zware klussen uitvoeren. Ze zeggen daarover: “Met onze kraanschepen verrichten we alle voorkomende werkzaamheden in de waterbouw voor aannemers in Nederland en Duitsland. De Innovatie zal veelal rond Rotterdam te vinden zijn, maar werkzaamheden nabij andere zeehavens sluiten we zeker niet uit.”
“Toen we in 2015 voor het eerst spraken over een tweede kraanschip, stonden we voor de keus tussen een conventioneel of een flexibel en groen schip. Maatschappelijk verantwoord ondernemen past bij ons en dan kom je uit op een dieselelektrisch voortgestuwd schip met een volledig elektrisch aangedreven kraan.”
Spudpalen
Boterman Techniek leverde de twee telescopische spudpalen met een lengte van 25 meter. “Als we de spudpalen tot een diepte van 15 meter laten zakken, staat ongeveer de helft in de ruststand en dat is daardoor aanmerkelijk energiezuiniger. De volgende stap in de innovatieve ontwikkeling is dat we de energie die overblijft, kunnen opslaan”, aldus Aart Leenman.
De Innovatie maakt haar naam op tal van fronten helemaal waar. De eerste klus gaat Aart Leenman nog mee aan boord, maar daarna vormen Jacob en echtgenote Bettine en een matroos de bemanning. Ook de kinderen Rhodé en Noël varen mee. Dat is qua ruimte geen enkel probleem, want aangezien er op dit dieselelektrisch aangedreven schip geen grote machinekamer nodig is, beschikt het gezin over een zeer fraai ingerichte dubbele woning op het achterschip.