De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma van Verkeer en Vervoer doopte maandag 27 augustus het derde IJveer uit de 60-serie. IJveer 62 is ook een serie-hybride veerboot met een hogere passagierscapaciteit. Het schip vaart in dienstregeling afwisselend op de verbindingen Buiksloterweg, NDSM en IJplein.
Dit is binnen twee jaar tijd de derde aanwinst voor de vloot. In oktober 2016 werd IJveer 60 in gebruik genomen en vorig jaar maart IJveer 61. Vóór het einde van dit jaar hoopt openbaarvervoerbedrijf GVB het vierde schip in deze serie in gebruik te nemen. Na de knal van de champagnefles werden de eerste reizigers naar de overkant gebracht, begeleid door het Nieuwdammer Shantykoor.
Ideaal formaat
Met een lengte van 33,60 meter en een breedte van 9 meter zijn deze schepen groter dan de vorige serie 50: er kunnen 310 mensen overgezet worden. Daarnaast zijn ze stiller én schoner. Het bijzondere aan IJveer 62 is dat de accu’s groter zijn: de capaciteit hiervan is verdubbeld, zodat er nog langer elektrisch gevaren kan worden. De passagiersstromen zullen de komende jaren op de IJ-oevers alleen maar toenemen; de grotere schepen zijn echt nodig.
Ook dit schip voldoet qua uitstoot al aan de Stage V-norm. Op 31 oktober 2016 is IJveer 60 gedoopt en mee gaan draaien in de dienstregeling van de Buiksloterweg naar Centraal Station Amsterdam. Een tocht van 450 meter, die het schip in theorie twaalf keer heen en weer kan afleggen zonder de generator te starten. De IJveer 62 verdubbelt deze afstand. Hierdoor gaat een wens van het GVB in vervulling om nog groener en milieuvriendelijker te varen.
Uit de tests kwam bij IJveer 60 naar voren dat het schip op twee aggregaten en het accupakket daadwerkelijk volledig operationeel was. Theoretisch was vooraf al bekeken en uitgerekend op de tekentafel welk vermogen er nodig is om operationeel te zijn. Hier kwam een vaarprofiel uit en dat was ook voor de IJveer 61 geprogrammeerd.
“De programma’s zijn overgenomen voor IJveer 62”, vertelt André Weima, projectmanager bij Holland Shipyards, dat verantwoordelijk is voor de bouw van de schepen. Er zal nauwlettend gekeken worden wat de mogelijkheden zijn met het hogere accuvermogen en hoe dat ingezet kan worden door het GVB. “Voor het Noordzeekanaal willen ze nieuwe veerponten gaan bouwen en die wil het GVB volledig elektrisch hebben.”
Besparing
Het zijn eigenlijk zusterschepen met nauwelijks verschillen. Er is heel goed nagedacht over de ontwikkeling van deze serie IJ-veren. Het nieuwe vaarprofiel zal uiteindelijk gebruikt worden voor IJveer 62 en 63.
Theoretisch kunnen er nu weer minder aggregaten gebruikt worden… De praktijk zal uitwijzen hoe groot de besparing zal worden door de verdubbeling van het accupakket.
De grote wens van het GVB is volledig elektrisch te gaan varen. Er wordt nu uitgebreid onderzoek gedaan naar het aantal laadpunten bij de afmeerplekken van de veren. “Het liefst zouden we alleen nog maar elektrisch varen”, vertelt GVB-projectmanager Casper van der Werf. “’Vervuiling de stad uit’ is het ideaalbeeld; het moet nóg schoner.”
Nieuwbouwmogelijkheden
Plannen zijn er genoeg. Bij deze Europese aanbesteding is rekening gehouden dat er meer schepen gebouwd kunnen worden. Zodra het vierde IJveer in de 60-serie eind van het jaar klaar is (identiek aan IJveer 62, ook met eenzelfde accuvermogen), zou theoretisch direct gestart kunnen worden met nog drie IJveren van het 60-type.
De samenwerking tussen Holland Shipyards en GVB loopt gesmeerd. De aanpassingen die aan de schepen gedaan moeten worden, zijn door het op elkaar ingespeelde team te verwaarlozen. “Enkel op het niveau van boutjes en moeren en tips van de schippers. Zoals: draai een deur om voor het gebruiksgemak”, vertelt Van der Werf. Het meedenken en ontwikkelen van zo groen mogelijke veren voor de GVB staat voor Holland Shipyards bovenaan.
tekst: Evert Bruinekool
foto’s: Henk Rougoor