In konvooi over de Maas

0

De jaarlijkse zomertocht van de Unie van Watertoeristen ging deze keer via de Limburgse Maasroute. Het konvooi, bestaand uit zeventien motorjachten, startte in Vianen bij WSV De Peiler en eindigde elf dagen later in Maastricht. Konvooileider Feije de Groot hield een lobgoek bij.

De Unie van Watertoeristen, opgericht in 1929, is een vereniging die zich ten doel stelt de belangen van haar leden voor het watertoerisme en de waterrecreatie in brede zin te behartigen. De Unie bezit terreinen en eilanden en heeft bij een groot aantal jachthavens in Nederland faciliteiten (steunpunten).Met ruim 960 leden en een aantal begunstigers is de vereniging een van de grotere organisaties op haar gebied in Nederland.

1e dag: welkom in Vianen
We verzamelen bij WSV De Peiler. Deze haven is een steunpunt van de Unie. Het is een zeer goed ingerichte haven met een heel gezellig clubhuis, met bar, een ontmoetingsruimte en ruim terras.

2e dag: Vianen-Gorinchem
Het is 28 kilometer naar Gorinchem. We vertrekken om 09.00 uur en gaan de haven SB uit en gaan in de opvaart. Bij km-raai 950 gaan we SB uit het Merwedekanaal in naar de sluis van Vianen. De sluis is groot genoeg voor het hele konvooi. We vervolgen onze tocht richting Gorinchem. Het Merwedekanaal is ongeveer 24 kilometer lang en gaat door het landschap Vijfheerenlanden. Er zijn een aantal hoge bruggen en een aantal beweegbare bruggen. Aan het einde van het kanaal ligt de Grote Merwedesluis, die uitmondt in de voorhaven. Bij het uitvaren van de sluis gaan we BB uit en varen we naar de haven van WV De Merwede. We hebben een voorspoedige tocht gemaakt.

3e dag: Gorinchem-Heusden
Ook vandaag vetrekken we om 09.00 uur (afstand 21 kilometer). We hopen namelijk rond 12.00 uur in Heusden aan te komen; kunnen we de hele middag en avond van dit mooie vestingstadje genieten. Bij het vertrek verzamelen we in de voorhaven, omdat we de druk bevaren Merwede moeten oversteken. Zodra we de haven uit zijn, steken we recht naar de overkant en gaan dan richting Woudrichem, waar we SB uit gaan: de afgedamde Maas op, naar de Wilhelminasluis bij Andel. Door de sluis komen we op de Andelse Maas. Bij km-raai 233 gaan we SB uit het Heusdens Kanaal op, om zo op de Bergse Maas te komen. Na 500 meter gaan we het gat in waar de haven van WSV Heusden is gelegen. De haven ligt even buiten de vesting, het is ongeveer 10 minuten lopen naar de stad.

4e dag: Heusden-Maasbommel
Vandaag hebben we een afstand van 40 kilometer te overbruggen. Het is bijna standaard: we vervolgen weer om 09.00 uur onze weg. We verzamelen op het meer bij de jachthaven en als iedereen vaart, gaan we zoals gebruikelijk in konvooi de Bergse Maas op naar de sluis van Lith. Dit is 29 kilometer varen. We passeren op onze tocht veel mooie jachthavens, zoals Kerkdriel. We komen ook kabelveerponten tegen; dus is het oppassen.
Bij km-raai 201 ligt de sluis van Lith. Er is geen beroepsvaart; dus kunnen we met zijn allen tegelijk in deze grote sluis. Na de sluis is het nog 8 kilometer naar De Gouden Ham. Deze haven is bij veel Unie-leden bekend. Het is een druk bezocht steunpunt.

5e dag: Maasbommel-Kraaijenbergse Plas
Vandaag staat 29 kilometer op de planning. Na 17 kilometer komen we bij Sluis Grave. Dit is een knelpunt in de Maas. Hier is maar één sluis. Dat kan oponthoud geven en deze keer is het raak. Het is er druk met jachten en beroepsvaart. Dat geeft zenuwachtige pleziervaarders en nukkige beroepsvaarders. De sluismeester moet passen en meten; beroepsvaart gaat als eerste de sluis in en de sluis wordt vervolgens gevuld met zo veel mogelijk jachten. Een beroepsschipper beroept zich op het feit dat beroepsvaart vóór pleziervaart gaat. Maar de sluismeester heeft toch het laatste woord. Na bijna drie uur vertraging varen we de sluis uit en gaan we richting Jachthaven Brasker. Dat is een nieuwe jachthaven aan de Maas in Noord-Brabant, tussen Grave en Cuijk. De haven is goed geoutilleerd, met prachtige sanitaire ruimten en een restaurant aan het water.
Vanaf de Maas is de jachthaven te bereiken via het toegangskanaal naar de (werk)haven van Cuijk. We varen onder de openstaande keersluis door en gaan stuurboord uit. Na drie vaste bruggen zien we de jachthaven aan bakboord liggen. Hier worden we opgewacht door de kwartiermakers, die ons in samenwerking met de havenmeester naar de ligplaatsen begeleiden.
Tussen de dorpjes Linden en Beers, die tot de gemeente Cuijk behoren, liggen de Kraaijenbergse Plassen, een nieuw watersportgebied van meer dan 450 hectare groot.

6e dag: Kraaijenbergse Plas-Wanssum
We vertrekken weer bijtijds en gaan verder de Maas op. We passeren Gennep en Boxmeer. Even na Boxmeer komen we bij sluis Sambeek; er is niet veel beroepsvaart en we kunnen met z’n allen in de sluis (die 142 meter lang is).
Na de sluis is het nog 13 kilometer naar Wanssum. Wanssum is een dorp in de kop van Noord-Limburg. Het was tot 1969 samen met het dorp Geijsteren een zelfstandige gemeente en daarna onderdeel van de voormalige gemeente Meerlo-Wanssum. Sinds 2010 hoort het bij de gemeente Venray. In de jaren ‘30 is in Wanssum een haven uitgegraven die van regionale betekenis is: er worden (grondstoffen voor) veevoeders, zand, grind, suikerbieten en organische mest overgeslagen.

7e dag: Wanssum-Venlo
Vandaag is het maar een klein stukje varen. We vertrekken om 11.00 uur. Voor het vertrek kunnen we zodoende nog even boodschappen doen in de nabijgelegen supermarkt. Het is 22 kilometer varen naar Venlo. Venlo heeft een mooie haven, die helemaal gerenoveerd is. Het havengebouw, met boven het restaurant, is zeker de moeite waard. Met mooi weer is het zalig zitten op het terras met uitzicht op de haven. Een aanrader om uw bemanning op een etentje te trakteren.

8e dag: Venlo-Stevensweert
We vertrekken wederom om 09.00 uur en gaan SB uit de Maas op richting de stad Venlo. We moeten een behoorlijke afstand overbruggen (42 kilometer) en twee sluizen passeren; dus het is aanpoten vandaag. Dit stuk van de Maas is erg mooi. De tocht voert langs Tegelen, met even verderop Sluis Belfeld. Na de sluis vervolgen we onze reis door het Limburgse land. Bij km-raai 84 gaan we het Lateraalkanaal Linne-Buggenum in en we komen na 7 kilomter bij de sluis van Heel.
Na deze sluis komen we weer op de Maas, waar bij km-raai 68 over stuurboord de ingang van het Kanaal Wessem-Nederweert is. We gaan rechtdoor onder de brug van Wessem door. Het is hier oppassen om niet het verkeerde vaarwater te kiezen. Even voorbij bij km-raai 63 gaan we BB uit de plas op waaraan de haven van Stevensweert ligt. Die is een steunpunt van de Unie. Hier blijven we het weekend liggen. ‘s Avonds kegelen we met z’n allen in kegelcentrum Int Brookx. Dit is een leuke afsluiting van de dag.

9e dag: rustdag

10e dag: Stevensweert-Maastricht
Dit wordt onze laatste vaardag van de zomertocht van 2010. We vertrekken op tijd: vandaag hebben we 44 kilomter af te leggen en vier sluizen te nemen. We gaan het meer op en gaan SB uit de Maas op. We moeten terug naar de brug Wessem en om de landtong heen het Julianakanaal op naar de sluizen van Maasbracht. Hier gaan wij bijna 12 meter omhoog. De sluis is voorzien van drijvende bolders.
Het Julianakanaal is 35 kilometer lang. Er zijn na Maasbracht nog twee sluizen. De eerste is die van Born. Hier moeten we schutten en de tweede is Sluis Limmel, vlakbij Maastricht. Deze staat meestal open. Na de laatste sluis op het kanaal krijgen we nog een hindernis, namelijk de sluis die toegang verschaft naar het Bassin. Deze sluis is niet zo groot. We worden vlot geschut; de havenmeester bedient de sluis. In het Bassin worden we weer opgevangen door de kwartiermakers, die ons vlug helpen met vastmaken.

11e dag: Maastricht
Vandaag gaan we met een bus naar de Apostelhoeve. We krijgen tijdens een rondleiding van anderhalf uur uitleg over de geschiedenis van deze wijngaard, het klimaat, de druiven, de druivenpers, het procedé, de vatenkelder en de bottelarij. Uiteraard proeven we daarna enkele soorten wijn. Dit alles resulteert erin dat alle leden van het gezelschap enkele flessen kopen om de wijnen later thuis nog eens na te proeven.
Ter afsluiting van de zomertocht geniet de hele groep van een voortreffelijk diner in Restaurant Le Bon Bassin. Daarna worden de herinneringsplaquettes uitgereikt. De zomertocht 2010 zit er weer op. Iedereen kan terugkijken op een geslaagd evenement.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.