Schipper, wat zeur je nou over je inkomsten, we hebben toch een mooi, duur nieuw kanaal aangelegd tussen Hengelo en Rheine? Daar zijn miljarden aan aardgasbaten in gaan zitten. Je moet het wel op zijn waarde schatten dat die arme Groningers met barsten in de muren van hun onverkoopbare huizen zitten. Voor jouw kanaal.
Hoezo je vaart niet op dat nieuwe kanaal? De schepen die daar wel varen, heb je niet meer als concurrent. Die zijn nieuw gebouwd? Nog beter, want dan zijn ze ook groener.
Vergeet niet: we hebben ook al een smak geld in een groenere vloot gestoken. We waren samen tot de conclusie gekomen dat de binnenvaart moest vergroenen.
Hoe bedoel je: daar is de binnenvaart niets mee opgeschoten? Omdat schepen altijd al schoner vervoeren dan wegvervoer of spoor? Nou zeker niet dan het spoor, want dat gaat elektrisch, dat heeft helemaal geen uitstoot. Ja oké, die stroom moet ook ergens vandaan komen en dat komt van elektriciteitscentrales die op gas, olie en tot voor kort nog op kolen werden gestookt. Maar dat komt op het conto van de energieproducenten,
dat kun je het spoor niet aanrekenen. Anders ga je dubbeltellen. Bovendien komt er toch ook stroom van windmolens.
Het wegvervoer is stukken schoner geworden in de eerste decennia van deze eeuw, dus we hebben met die vergroening de binnenvaart geholpen om de concurrentie op dat vlak vol te houden. Trucks verbruiken meer energie per vervoerde ton per kilometer? Meer gevaar voor ongelukken; dus onwenselijk voor de samenleving?
Weet je wel hoeveel arbeidsplaatsen meer wegvervoer oplevert? Oost-Europeanen zijn ook mensen. Daar hebben we ons bij neergelegd. Sinds de schepen onbemand varen, biedt de binnenvaart geen werkgelegenheid meer. En desondanks: we hebben de binnenvaart een voorsprong gegeven – we moesten een beetje met tegenzin toegeven dat vervoer per schip wel fijner is.
Tja, je krijgt er niet extra voor betaald als je groener bent, maar je hebt wel meer lading dan als je niet was vergroend. Ook al valt de groei tegen, als je nog net zoveel stikstofoxiden en fijnstof had uitgestoten als in 2017, dan had je nu helemaal zonder werk gezeten. Het is nou eenmaal een gelijk speelveld en daar kan de overheid niets aan doen. Ook al is het maatschappelijk wenselijk om meer per schip te vervoeren, de maatschappij wenst niet in te grijpen in de markt.
Blijft de binnenvaart beter voor het klimaat? Dan heb ik nieuws voor jou. Indirect vaar jij ook wel bij meer wegvervoer. Ja, daar denk je niet bij na, maar dankzij de broeikasgassen stijgt de zeespiegel en moeten we de dijken en duinen verhogen. Weet je wel hoeveel zand jij straks mag vervoeren?