Igepa probeert ‘papierboot’ als alternatief voor truck

0
(foto Igepa)

Per jaar leveren ongeveer 4.000 vrachtwagens papier aan distributeur Igepa in het Oost-Vlaamse Aalster. Het bedrijf wil 500 daarvan van de weg halen door te kiezen voor transport over water.

Waarom bijdragen aan de filedruk als schepen ook de klus kunnen klaren, stelde het bedrijf zichzelf de vraag? Igepa sloeg aan het rekenen, riep de steun in van De Vlaamse Waterweg en op 10 december meerde, bij wijze van test, de eerste ‘papierboot’ af in Aalter. Dat was de Lansingh, die voor Danser vaart.

Overschakelen

Om de dalende papiermarkt voor te zijn en het verschil te maken in de toekomst, bouwt groothandel Igepa – van oudsher een papierleverancier – zijn bedrijfsactiviteiten al jaren op drie pijlers: diversificatie, digitalisering en duurzaamheid. In dat laatste thema past ook de proef met de papierboot.

Elk jaar laat Igepa meer dan 10.000 ton papier leveren door het Portugese The Navigator Company, een leverancier die bekend staat om zijn ecologische betrokkenheid. Per containerschip worden de goederen verscheept naar de haven van Rotterdam, waarna vrachtwagens de lading overnemen.

Aangezien Aalter over een kade beschikt, kwam stilaan een andere oplossing in beeld: het zeeschip in Antwerpen laten lossen, en daar overschakelen op een binnenschip dat via het Kanaal Gent-Brugge tot in Aalter kan komen, op enkele honderden meters van Igepa.

Kostenplaatje

“Tussen droom en daad staan vaak heel wat praktische bezwaren”, weet Igepa’s CEO Dirk Salens. “Het was dus zaak ons van meet af aan te omringen met professionals. Niet alleen uit functionele overwegingen maar ook om het kostenplaatje in de gaten te houden: een nieuwe maar verlieslatende supply chain organiseren heeft uiteraard weinig zin.”

Igepa riep de hulp in van de transportdeskundigen van De Vlaamse Waterweg, die nauwkeurige berekeningen lieten zien qua laadvermogen en beschikbare kades. Ook de expertise van Tieleman, de lokale kraanspecialist, kwam uitstekend van pas.

Lean Container Terminal

Op logistiek vlak zag Igepa zich voor nóg een uitdaging geplaatst: het ritme van twee vrachtwagens per dag vervangen door één grote lading van 400 ton om de tweeënhalve week. Omgerekend zijn dat 25 vrachtwagens. Daarvoor moest extra personeel beschikbaar zijn, met als de nodige ruimte in het magazijn, en ook het overladen van het binnenschip naar de opleggers moest snel kunnen gebeuren.

Gekozen is voor een concept van LCT: Lean Container Terminal.  Christine De Groef en Carl Verhamme, extern transportdeskundigen van De Vlaamse Waterweg, leggen uit: “Bij een

LCT gebruikt men geen dure overslaginstallaties maar volstaan klassieke kranen. Om competitief te zijn naar prijs gebeurt de overslag op een manier die lean is. Dit wil zeggen dat elke beweging, elke plaats minutieus wordt gepland en getimed.”

Bandenwissel in Formule 1

Ze vergelijken het met een bandenwissel in de Formule 1: “Tot voor een paar decennia duurde dit meerdere minuten; nu gebeurt dit binnen één seconde. Gewoon een perfecte analyse, samenwerking, afstemming van de ganse operatie en in zijn eenvoud uiterst innovatief!”

“Voor dit testproject bestaat inmiddels ook de nodige interesse van andere partijen en van Voka”, licht Dirk Salens toe. “Het hele project past in de politiek van De Vlaamse Waterweg om de waterwegen te optimaliseren. Bovendien komen er aan de andere kant van het kanaal industrieterreinen bij, waar bedrijven watergebonden activiteiten kunnen ontplooien.”

Doe-mentaliteit

“We doen het met de bestaande middelen: een doe-mentaliteit die Igepa al jaren typeert. Nauwkeurige nacalculatie qua timing, uitstoot, efficiëntie en kostprijs zal leren of dit transportsysteem economisch haalbaar is, en of de synergie met andere geïnteresseerden het plaatje nog interessanter kan maken.”

“Voor dit testproject ontvangen we een subsidie, maar we stoppen er uiteraard ook zelf financiële middelen in. Sowieso moet dit systeem na verloop van tijd zelfbedruipend worden. Maar liever dan een afwachtende houding aan te nemen, steken we graag zelf de handen uit de mouwen. bedrijven die het voortouw nemen inzake duurzaam ondernemen, kunnen andere maatschappelijke geledingen en zelfs de politiek blijvend inspireren. Die pioniersrol is ons op het lijf geschreven – ze zit in het DNA van ons bedrijf.”

Geloof in de binnenvaart

“Het succes van dit proefproject toont aan dat steeds meer ondernemingen geloven in de toekomst van de binnenvaart”, aldus Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder

van De Vlaamse Waterweg. “Meer dan ooit zijn bedrijfsleiders immers op zoek naar logistieke oplossingen en duurzame verbeteringen. Met dit testproject illustreren de initiatiefnemers dus de mogelijkheden van transport over het water. Bovendien is het naast een oefening in duurzaam vervoer, ook een gezamenlijke investering van Igepa en De Vlaamse Waterweg.”

Voorbeeld volgen

Ook de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters hoopt dat nog meer ondernemingen het voorbeeld volgen van Igepa en een mental shift maken: “De Vlaamse overheid investeerde de voorbije jaren aanzienlijk in de verdere uitbouw en de kwaliteit van onze waterwegen. Ik roep alle ondernemers dan ook op om zich niet blind te staren op de file aan hun voordeur en zich terdege te bezinnen over een modal shift naar de waterweg.”

“Via de waterweg kunnen goederen efficiënter en goedkoper getransporteerd worden. Bovendien is elke vracht die over water gaat, een vrachtwagen minder op de weg.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.