- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwHydrovac 10: dubbelwandige sloplichter

Hydrovac 10: dubbelwandige sloplichter

- Advertentie -

Delen

Als je er voor het eerst komt staat één ding vast: je verlaat met overweldigende indrukken de bedrijfslocatie van Burando Maritime Services aan de Torontostraat in de Botlek. Aan de buitenzijde van het terrein ligt een 470 meter lange kade, zowel voor de binnenvaart als voorzeeschepen. De zeesteiger biedt plaats aan schepen tot 270 meter lengte en met een diepgang tot 12,65 meter.

Burando Maritime Services kent twee divisies: Burando Oil Logistics en Burando Maritime Logistics. En om meteen maar eens klinkende namen te noemen: FTS/Hofftrans en Service Terminal Rotterdam verzorgen binnen Burando Oil Logistics het vervoer en de opslag van zware stookolie. De huidige tankcapaciteit van 65.000 m3 is onvoldoende voor de nog steeds toenemende vraag naar opslag. Vandaar dat op het bedrijfsterrein reeds begonnen is met de eerste werkzaamheden voor een uitbreiding met 175.000m3.

One-stop-shop
Een andere groep maritieme specialisten hangt onder de paraplu van Burando Maritime Logistics. Deze ondernemingen verlenen hun diensten in de wijde omgeving van de Rotterdamse havens. Als we uitleg krijgen over de activiteiten begrijpen we onmiddellijk waarom schepen die Rotterdam aan doen telkens weer dit adres kiezen. Met één melding aan deze one-stop-shop krijgt een reder alles wat hij nodig heeft tijdens zijn korte verblijf in de haven. De dienstverlening vindt plaats op een breed terrein.

De Hydrovac 10 is 35 meter. Het laadvermogen is 300 ton. (foto Arie Jonkman)

Van Esch-SSL houdt scheepsonderdelen op voorraad en bezorgt deze met eigen kraanschepen of laat ze wereldwijd over de weg of per luchtvracht vervoeren. Fendercare Benelux biedt een totaal pakket met fenders voor zeeschepen tot het grootst denkbare format. Dat geldt eveneens voor slangen en pompen. Daarnaast regelt ze als superintendent de opslag van natte bulk.
Geen haven zonder incidenten. Komt daarbij onbedoeld en ongewild een emissie- of geurproblematiek om de hoek kijken dan heeft Ecoscrub Solutions alle kennis en tools in huis voor een wetenschappelijk onderbouwde oplossing.

International Slop Disposal
De terminal in de Botlek is eveneens de thuishaven van International Slop Disposal (ISD). De onderneming is opgericht in 1982 en onderging sinds dat moment een niet meer te stuiten expansie. Vanuit die positie heeft ISD zich steeds verder ontwikkeld en is het bedrijf uitgegroeid tot innovatieve marktleider.
ISD heeft een eigen vloot voor het verzamelen van vloeibaar scheepsafval, zoals bilgewater, waswater chemie, waswaterolie, sludge of septic water. Sinds 2006 is de naam van ISD eveneens verbonden aan de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart als inzamelaar van zowel vaste als vloeibare afvalstoffen van de binnenvaart.
De dubbelwandige nieuwbouw sloplichter Hydrovac 10 maakt het eerste tiental schepen compleet van de ISD-vloot. De kiel voor het casco is gelegd in Rusland. De afbouw gebeurde bij De Groot Scheepsbouw & Reparaties in Moerdijk.
Managing director Andreas Drenthen vertelt waarom hij de Hydrovac 10 dubbelwandig heeft laten uitvoeren. De werkzaamheden van de onderneming worden altijd uitgevoerd met de hoogst mogelijke veiligheid en met respect voor milieu en gezondheid. Anders gezegd: je moet de markt geen diensten of materiaal aanbieden waarvoor een betere oplossing bestaat binnen de laatste technieken of procedures die beschikbaar zijn.
Niet voor niets werkt men al jaren onder de certificeringen van ISO-9001 ISO-14001 en VCA. “Vandaar dat we met overtuiging het tijdperk van dubbelwandige nieuwbouwlichters zijn binnengestapt. Verdere uitbreiding en vervanging van de vloot ligt reeds gereed op de tekentafels.”

Boordcomputer
Alle schepen communiceren rechtstreeks via de boordcomputers met hun kantoor in de Botlek. Net als bij de eerste-hulppost van een ziekenhuis weet men aan de wal exact welke lichters binnenkomen en waarmee ze geladen zijn en hoe ze moeten worden gelost.
De afmetingen van de Hydrovac 10 zijn: 35,00 x 6,40 x 2,30 meter. Het laadvermogen is 300 ton en het schip heeft vier ladingtanks.

Ook wij verlieten de poort met een overweldigende indruk. En vooral ook in het besef dat alle hier gevestigde ondernemingen zonder uitzondering een toonaangevende plaats hebben bereikt op de overbekende Rotterdamse werkwijze. Dat recept vormt nog steeds de basis waarmee iedere dag ruim tweehonderd werknemers op enthousiaste wijze hun inzet bieden aan de klantenkring en de voortgang van het succes van Burando Maritime Services.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -