De 110 meter lange Jober ligt langs de kade van de Werkhuizen Ketels. (foto’s Hans Heiligers)
Je moet over veel fantasie beschikken om iets te bedenken dat op dit schip nog ontbreekt. Het is geheel afgebouwd, uitgerust en ingericht
volgens de strenge normen waaronder een nieuwbouw wordt afgeleverd bij Werkhuizen Ketels in Gent.
“Het is een prachtig schip”, zegt Freddy Ketels overtuigend. En om het nog wat treffender te onderstrepen vertelt hij dat ook de inspecteurs onder de indruk waren. Ter illustratie noemt hij de gunstige meting van de decibellen die ver onder de norm bleven. En dat terwijl de woning nog niet was ingericht en gestoffeerd. Hetzelfde geldt voor de nog lege slaapkamers: alle ver onder de norm.
Alles bespreekbaar
Inmiddels schuift ook neef Bernard Ketels aan voor een koffie. Samen met Johan Ketels heeft hij het projectmanagement gedaan voor de afbouw van de Jober. Daarmee is meteen de vraag beantwoord over de naamgeving aan het schip: Johan en Bernard.
Bernard haakt in op de opmerkingen over de gunstige meting van de decibellen aan boord. Hij is blij met het resultaat omdat daarmee tevens een certificaat werd verkregen voor de 24-uurscontinuvaart. En dat is toch mooi meegenomen voor degene die het schip koopt of het koppel dat het schip zou willen uitbaten. Ook een participatie in de Jober behoort tot de mogelijkheden. “Alles is bespreekbaar”, zegt Freddy Ketels.
Ondertussen ligt de 110 meter lange Jober langs de kade van Werkhuizen Ketels in Gent. Met zijn breedte van 11,45 meter is het schip goed voor 3293 ton. Het is geschikt voor vele soorten lading. Om de lading droog te houden is gekozen voor aluminium luiken van Blommaert; de overbekende Friesche kap met de bijbehorende hydraulische luikenwagen.
Schoonmaken van het ruim geschiedt vanuit het stuurhuis. Met een vingerdruk op het touchscreen wordt op het icoontje van de boegschroef geklikt, die meteen daadwerkelijk aanvangt het ruim op krachtige wijze onder water te zetten. De ruimballastpomp van Kalkman zorgt er later voor dat het water met een capaciteit van 1200 m3 per uur de weg naar buiten weer terugvindt. Overigens is het ruim eveneens geschikt voor het vervoer van containers; er is ruimte voor 208 TEU.
Cummins-motoren
Voor de enkeling die het nog niet wist: Werkhuizen Ketels kreeg in 1946 bij zijn oprichting de eerste vertegenwoordiging van Cummins-motoren en is daarmee op dit moment de oudste leverancier. Natuurlijk zien we meteen die hand van de meester in de machinekamer. Niet alleen aan de inrichting maar ook aan de extra’s waarmee opnieuw bestaande normen royaal worden overschreven. Er is daar beneden werkelijk nergens op bezuinigd, waardoor het lijkt dat opties zijn teruggebracht tot de standaard uitvoering. Niets is minder waar.
In het EBR-stuurhuis troont de door Jorgen Ringoot gebouwde lessenaar van teakhout.
Bernard loopt door de machinekamer en geeft een overvloedige toelichting. “Mét voorverwarming en voorsmering”, legt hij aan ons uit en hij geeft daarbij meteen een vriendschappelijk klopje op de Cummins QSK 50 van 1600 pk. Voordat de motor wordt gestart staat het hydraulisch circuit van de motor reeds volledig onder druk en krijgt de motor zijn olie. Een kwestie van een paar seconden, maar het bevordert de duurzaamheid er van. En als we over de motor spreken en alles wat daarmee verband houdt, zegt Bernard: “Het begint al met de kwaliteit van de gasolie; die bepaalt eveneens de levensduur van het complete injectiesysteem.”
Om het langdurig optimaal functioneren van de motor zo goed mogelijk te waarborgen is het systeem nog voorzien van een CJC-voorfilter van 0,85 micron (geleverd door C.C. Jensen Benelux). Zo’n filter passeert in ruime mate de voorgeschreven filters van de fabrikant. Ook hier overtreft de Jober daarmee in ruime mate de normen.
De luchtaanzuiging geschiedt vanuit de machinekamer; dat is niet altijd toegestaan. De krachtige boegschroefinstallatie van Veth Propulsion voldoet aan de eis dat de Jober er zelfstandig op kan varen. In dat geval zijn er geen kanalen nodig voor lucht van buitenaf.
Met smaak uitgevoerd
Overigens wordt die boegschroefinstallatie aangedreven door een Cummins QSK 19 van 660 pk. Verder zijn er nog twee Cummins-generatorsets opgesteld van ieder 65 kVA.
Via het al eerder genoemde touchscreen kunnen ook de Van Wijk-spudpalen worden bediend. Ook daarmee is de omschrijving van een luxe afbouw toch zeker gerechtvaardigd. Van Wijk leverde ook nog de autokraan en de lieren. In het EBR-stuurhuis troont de door Jorgen Ringoot gebouwde lessenaar van teakhout. Ook in de woning heeft Jorgen zijn talenten gebruikt en een mooie betimmering achtergelaten, waaraan niets ontbreekt.
Dat geldt zeker voor de keuken die van de laatste nieuwe trends is voorzien. Wat we nog niet eerder zijn tegengekomen is een zeer ruim bemeten gekoelde ruimte waar alle denkbare proviand op de juiste wijze kan worden opgeslagen.
Het is tevens de enige plaats waar we geen vloerverwarming konden ontdekken. Het sanitair, de badkamer en de doucheruimtes zijn rijkelijk en met smaak uitgevoerd.
TV-studio
Scheepselectro De Backer knoopte alle draadjes op de juiste wijze aan elkaar, ook die voor communicatie en navigatie. Gelet op het aantal camera’s en schermen dat aan boord is kunnen ze op de Jober een eigen tv-studio beginnen. Er zijn er twaalf: twee aan bakboord, twee aan stuurboord, twee voor, twee achter, één op de spoiler, één op het zoeklicht en nog twee zoomcamera’s op de mast.
Nu de Jober is afgebouwd gaat men op de Gentse werf weer over tot de orde van de dag. Er moeten nog twee casco’s worden afgebouwd. Er wachten ook nog twee schepen op vervanging van de motoren.
(Hans Heiligers)