- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHoofdrol voor binnenvaart bij werk aan Scheldekaaien

Hoofdrol voor binnenvaart bij werk aan Scheldekaaien

- Advertentie -

Delen

Bij de stabilisatie van de Antwerpse Scheldekaaien op Het Zuid en in Sint-Andries speelt de binnenvaart een grote rol. Naast de inzet van een drijvende betoncentrale voeren binnenschepen grond af en bouwstoffen aan.

Eind april is op Het Zuid een deel van de oude, instabiele kaaimuur gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Waterwegen en Zeekanaal laat er een nieuwe kaaimuur bouwen rondom een stalen geraamte. In februari 2016 was al een eerste deel van de kaaimuur opgeblazen. Een volgend deel wordt eind mei tot ontploffing gebracht.

 

Bonton

Waterwegen en Zeekanaal, hoofdaannemer Artes Roegiers en De Rycke Bouwmaterialen en Beton hebben speciaal voor het Scheldekaaienproject een drijvend betonponton ontwikkelend: een Bonton. Het aan de Cockerillkaai afgemeerde gevaarte maakt het beton voor de stabilisatie van de kaaimuur. De betoninstallatie staat op een ponton van 13 bij 50 meter en is 14 meter hoog.

“Aangezien de vrachtwagens die materialen van en naar de werf transporteren, steeds vaker in de file staan, zetten we sterk in op de binnenvaart”, zegt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van Waterwegen en Zeekanaal. “Dankzij deze drijvende betoncentrale kunnen we rechtstreeks vanaf het ponton pompen zonder de inzet van vrachtwagens.”

Het Bonton levert 14.000 m³ beton en dat scheelt 1.300 vrachtwagenritten.

 

Over water

Artes Roegiers gaat 25.000m³ grond afvoeren met binnenschepen. De bouwmaterialen voor de stabilisatie van de kaaimuur worden via de Schelde aangeleverd. Binnenschepen brengen onder meer 70.000 ton breuksteen naar de werf om het fundament te versterken.

Na de stabilisatie krijgt de kaaimuur zijn authentieke uiterlijk terug. De replica’s van de historische elementen, negentig betonnen prefab-elementen, worden eveneens via het water aangeleverd. In totaal houdt de binnenvaart zodoende 8.390 vrachtwagenritten van de weg.

 

Voorbeeldfunctie

De Vlaams ministere van Openbare Werken Ben Weyts hoopt dat het initiatief opdrachtgevers, ondernemers en aannemers inspireert om eveneens de binnenvaart in te schakelen voor bouwprojecten. “We investeren als overheid fors in binnenvaart omdat we sterk geloven in het belang en potentieel van onze waterwegen”, aldus Weyts.

Eind 2020 zullen de kaaimuren in de volledige zone Sint-Andries en Het Zuid aangepakt zijn. Dan staat er een 1,5 kilometer lange, stabiele kaaimuur.

 

foto: Waterwegen en Zeekanaal

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -