Holland Shipyards Group heeft de Maasvliet, een gespecialiseerd kabelbergingsschip, opgeleverd aan Hartel Shipping & Chartering uit Rhoon. Het 90,60 meter lange en 13,20 meter brede schip is specifiek ontworpen voor het herstellen en opruimen van kabels op de zeebodem.
De doop was op 4 februari. Hartel, onderdeel van Hudig & Veder Group, verhuurt het schip voor lange termijn aan Subsea Environmental Services.
De Maasvliet is uitgerust met geavanceerde kabelmanagementsystemen. Zo zijn er speciale kabeltanks in het laadruim voor het opslaan van kabels die van de zeebodem worden gehaald. Het ruime werkdek en de gespecialiseerde laad- en losapparatuur vergroten de inzetbaarheid van het schip, ook voor precieze operaties het onder moeilijke (weers)omstandigheden.
Dieselelektrisch
De Maasvliet heeft een dieselelektrische aandrijflijn met twee elektromotoren van 374 kW. De frequentiegeregelde aandrijving regelt de snelheid van de schroef op basis van diverse variabelen, zoals de beladingsgraad, de diepgang en de vaarroute. Dat moet zorgen voor een brandstofbesparing tot 35 procent en aanzienlijk minder uitstoot.
De bouw van de Maasvliet onderstreept de veelzijdigheid van Holland Shipyards Group. “Met een staat van dienst die groene nieuwbouw, offshore schepen en vrachtschepen omvat, zijn we er trots op een betrouwbare partner te zijn in diverse maritieme sectoren”, blikt de werf uit Hardinxveld-Giessendam terug op het bijzondere project. “Dit project benadrukt ons vermogen om technische expertise te combineren met oplossingen op maat, waardoor we schepen kunnen leveren die voldoen aan de unieke behoeften van onze klanten.”