Terwijl de FPS Maas bijna klaar is om op waterstof te gaan varen, is Holland Shipyards Group begonnen met de retrofit van nummer 2, ook van Future Proof Shipping: de FPS Waal.
De FPS Waal, 110 x 11,40 meter groot, volgt het spoor van de FPS Maas op weg naar zero-emissie varen. De componenten zoals de zes Ballard FC Wave-brandstofcellen, de AYK-accu’s en elektrische voortstuwingsmotor zijn besteld en het snijden van het staal voor de nieuwe technische ruimte begint binnenkort. Na aankomst op de werf in Hardinxveld-Giessendam zal het schip naar verwachting binnen vijf maanden weer kunnen varen.
Retrofit
De FPS Waal krijgt ook een complete retrofit. De verbrandingstechnologie worden vervangen door waterstoftechnologie, waarbij de hoofdmotor en keerkoppeling komen te vervallen. De dieselmotor die de boegschroef en de dieselgeneratoren aandrijft, wordt vervangen door een nieuw modulair voortstuwingssysteem. Dit bestaat uit elektromotoren, waterstoftanks, een PEM-brandstofcelsysteem (voor de omzetting van waterstof in elektriciteit) en een batterijsysteem. Met zes brandstofcelmodules krijgt de FPS Waal een capaciteit van 1,2 MW.
Subsidie
Op dit tweede schip zal een innovatief koel- en ventilatiesysteem worden toegepast, uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Na de retrofit zal het schip een laadcapaciteit hebben van 200 TEU. Daarnaast worden er voorzieningen getroffen om te varen met een extra duwbak.
Future Proof Shipping gaat de FPS Waal inzetten op de verbinding Rotterdam-Duisburg. De operator uit Rotterdam wil klanten zodoende in staat stellen om hun containers emissievrij te laten verschepen op deze route.