HISWA wil meer watersporters

0

Veiligheid en vernieuwing zijn speerpunten op de HISWA Amsterdam Boat Show 2018. De markt verandert sterk. Een compleet nieuwe indeling verraste de beursbezoekers en standhouders.

Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging, stipte bij de officiële opening aan dat maar 20 procent van de Nederlanders tenminste eenmaal per jaar op het water zit. Er is veel winst te behalen bij de andere 80 procent. Dit is inmiddels het tweede jaar van de campagne Welkom op het water. De campagne richt zich dit jaar op actieve gezinnen.

 

Veilig

Varen Doe Je Samen introduceerde nieuwe acties. Watersporters hebben nog steeds moeite met het blauwe bord op de rivieren en weten niet hoe ze daarop moeten reageren. Daar is nu een nieuwe folder voor ontwikkeld, waarin wordt uitgelegd hoe je in welke situatie het best kunt varen. Ook de folder over reddingsvesten is compleet vernieuwd. Die attendeert mensen op wat veilig is en dat de vesten gekeurd moeten worden.

George Kniest van Boat Equipment zette met vier collega-watersportwinkels een actie op voor het controleren en keuren van reddingsvesten. Op 21 april zijn in de vijf winkels mensen van de KNRM aanwezig om uit te leggen hoe je reddingsvesten veilig gebruikt.

 

Herrie op het water

Reddingsvesten zijn zeker nodig als je op een RIB vaart. Tv-kok Herman den Blijker presenteerde zijn nieuwe RIB op de HISWA: een Revolt 35 foot RIB met tien zitplaatsen en drie maal 350 pk Suzuki-motoren.

Daar hoort natuurlijk een arrangement bij. Teambuilding op de Nieuwe Maas bij Rotterdam met wel 100 kilometer per uur en daarna gezellig bij Den Blijker lunchen of dineren. ‘Herrie op het water’ heet het en de prijs varieert van 112,50 tot 195 euro per persoon. “Ik wilde die RIB graag hebben en vaar er nu al vanaf 2008 mee. Als we in de stress zitten in de keuken gaan we even een harinkje halen in Scheveningen en het is net of we op vakantie zijn geweest”, stelde Den Blijker.

 

Vernieuwing

De nieuwe indeling en opzet van de beurs vielen in de smaak. De nadruk lag meer op beleving.

Directeur Jacco Kuiper van Kuiper Verzekeringen was blij verrast door de nieuwe opzet. “De RAI heeft met de HISWA een nieuw fris concept gemaakt. De nieuwe generatie verandert en die moeten we op het water krijgen.”

De markt trekt voorzichtig aan maar er zijn steeds meer mensen die liever huren dan een eigen boot kopen.

tekst en foto: Evert Bruinekool

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.